yg sudi bersama cm....

Jumaat, Ogos 28

Nak berniaga..buatlah baik-baik kan???

(tengok....adakah anda boleh pastikan kualiti kebersihannya......bagi saya kurang menyelerakan.)


Semalam seorang kawanku mengadu...

"Cikgu !!!!!saya teringin benar nak makan asam pedas,saya pergilah beli kat restoran besar dan terkenal tu,RM 15 lagi,balik rasa makan hampeh,macam kuah pindang.....sedih saya cikgu!!! nk menitis air mata saya sebab teringin sangat..lama dah tak makan nasi...'
""Aku pun jadi emosi,sedih dengar cerita dia...dok jauh nak masak susah...

"""hiss chef apa tu,kata restoran besar...aku menjawab.....
geram dengan sikap sesetengah tukang masak ni,kalau rasa makanan tu tak sampai piwaian,diri sendiri tak boleh nak terima janganlah jual....
"""hmmm..chef taik kucing'''..kata kawanku...pandai dia berlawak...
he,he,he,he...kami sama-sama gelak...kurang sikit emosi aku masa tu....

Itulah dalam masa yg terbatas ni,aku nak cerita jugak sikap sesetengah peniaga makanan ni,terutama masa bulan puasa ni,mereka menjual kadang-kadang tanpa rasa tanggungjawab,asal habis,sudah...rasa diaorg tak peduli..kadang-kadang soal harga pun memening kepala,.Beli sambal udang 5 ekor rm 4.00,sayur 2 senduk rm 3,kuah dgn ikan seketul rm 5.00,ulam-ulam pun diaorg letak rm3.00,bawak rm 20,tak de makne yer...



Inilah yang aku lalui tahun lepas,puasa masa tu,memang sangat sibuk dengan aktiviti sekolah,dah hampir SPM masa tu,kelas tambahan tak berhenti,sambung tugas sebagai warden.Hari-hari muka ku ada di Pasar Ramadhan Danau Kota KL,bawak pelajar lagi,penuh kereta dengan budak-budak tu,budak-budak tu seronoklah cikgu bawak pi pasar ramadhan,ambik turn tiap-tiap hari,kalau cikgu terlebih duit,cikgu pun offer diri untuk dipowwww...bertambah hepi nak ikut cikgu.Cikgu tak kisah kena powww tapi bawak bungkusan makanan cikgu,berat cikgu nak bawak....sebab selalu benar cikgu tak leh tahan nafsu..


Bila balik selalu rasa kecewa dengan hasil pembelianku......hampeh...
Kesimpulanya...MASAKLAH WAHAI MAMA,BERKAT AIR TANGAN IBU.........

P/s :(rasa nak berleter ni...dengarlah jer yer)


40 ulasan:

shami2 berkata...

Salam CM,
Begitulah sesetengah mereka yg meniaga tu, camner lah nk dpat rez 9/10 yg Allah dh janjikan tuh...kalau begitu kisahnya....

Ayah Zain berkata...

Salam Cikgu,

lor, ingatkan koleksi gambar kereta.

tu la, beli makanan kat luar ada sedap ada yang tidak. sebab tu AZ tak suka makan kat luar. kalau jumpa yang sedap, berbaloi-baloi, kalau idak heheheh.

Betul CM, kalau nak niaga buatlah betul2, kalau idak, orang beli sekali jer

Atikah berkata...

Salam kak...

Tu pasal ler saya dah tak p bazar ramadhan.... InsyaAllah,tahun nie tahun kedua saya tak menyibukkan diri di bazar ramadhan. Pernah dulu beli,langsung tak tertelan... nak marah n terkilan menjadi satu....

Nampak jer menarik dan sedap... last2 after berbuka,kena masak jugak... lepas kejadian tu.... memang dah tak p dah... walaupun sekadar masak yang simple... alhamdulilah, habis juga saya n the geng makan.... he.. he..

Noor berkata...

As Salam..

nak buat cam ner dik.. mengejar keuntungan tanpa mengira pembalasan.. walaupun tak semua peniaga bersikap sedemikian.. tapi kita sebagai pembeli.. rasa cam tak berbaloi dengan ringgit yang kita kluarkan..

psstt.. sedap ke ABC tu??

Hanis berkata...

salam,

hari2 yg aku terasa tanak masa... hanis akan g makan or beli kat kedai2 yg kita dah tau rasa & selera kita aje...harga hanis letak ke no.2...yg penting rasa...
terutama di bulan puasa nie...takut nak mencuba ...

Hanis berkata...

opsss lupa..akak tumpang lalu,

kak noor...demi kak noor...kami tak p makan ABC tu...kami tak mau akak sedih...

rezeki berkata...

Salam CM,
peniaga bermusim mcm kat bazaar ramadhan mmg mengharapkan keuntungan semata2 tanpa ada rasa tanggungjawab, mrk mcm tak ingat pada pengangan agama islam yg sentiasa mengingatkan agar mrk yg berniaga msetilah berlaku jujur.
kalau harga rm5, masaklah mcm rm5,kalau rm10 masaklah cara rm10.

Allah berfirman dlm Al_Quran :
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu".
( Surah An-Nisa’ ayat 29 )


Tentang saranan CM tu , Alhamdulillah, my mrs seorg yg pandai memasak dan sentiasa menjaga makan/minum kami. jadi mmg jrg mkn kat luar, kalau mkn pun tempat yg kami pergi pastikan mmg sedap dan berbaloi masakannya.

p/s : TU YANG BADAN NAIK PSL MAKAN KAT UMAH SEDAP KRN AIR TGN ISTERI

Che' Pit berkata...

salam,
hai nasib lah che nibujang tak reti masak.. kalau che lie cheq ada, leh gak dia tlg masakkan utk cheq, huhu.. so nak tak nak, hari2 kena lah beli lauk kat bazar ramadhan tu.. nasik je cheq pandai masak sdiri, haha..

hmm kak noor, takper, kalau hanis dah g makan abc tu dgn kak mas, adik akak ni kan ada.. kita makan ABC sampai kembung perut

Kak As. berkata...

salam CM,

kat sini tak tunjuk kreta kak as ker???. heheheeeeee

mai kita pakat lawan nafsu jangan bagi dia pekuda kita.

biaq kita pekuda nafsu dalam bulan posa ni. smoga berjaya. amin.

selamat beribadat puasa.

Imran Paris berkata...

CM...setuju 100%...tu baru cite hal chef2 hampeeeh...belum lagi masuk bab jual beli biskut raya. Kkdg nampak menarik, kita orderlah berkotak2...last2 bila makan, rasanya mcm tak serupa bikin je. Tak baiklah dorang ni...MAHAL pulak tu.

Tp Alhamdulillah, saya ni kiranya mcm Rezeki gak...sll wife yg masak..iyelah sejak berenti kerja jd surirumah sepenuh masa :) Yg paling BEST....dia suka buat kueh2 raya...sebut je Chocalte Chips, Macaroon, Conrflakes Cookies, Suji...semua dia buat, kiranya time raya di Jepun dan di Paris ni, umah saya di serbu sbb biskut2 raya ni lah...hmmm dah rasa laparlah pulak.

apiz hensem berkata...

pada sesiapa yg boleh memasak sendiri, sediakanlah hidangan sendiri, lebih sedap. lagi gembira kalu org yg makan kate masakan kite tu sedap, kembang idung sekejap..... ilang penat memasak. macam cheq ni, jgn harap lah... masak air jer tau..

rezeki berkata...

Salam CM,
tumpang lalu kejap,

IP, tergelak i dgr u kata lapar. Semlm sahur tk, kami kat sini lagi2-3 minit nak berbuka, jgn pula u berbuka ikut waktu malaysia
cobaan,cobaan,cobaan
alhamdulillah

Imran Paris berkata...

Rezeki...lapar sbb teringatkan kueh mueh raya....kami insyaAllah buka Kentucky Fried Chicken...BEST...lagi best dr KFC kat Msia ;)

cikgu mas berkata...

Salam shahmi2

betul tu dan ini penyebab mereka lambat maju.susah nak bersaing dgn peniaga kaum lain..

cikgu mas berkata...

Salam Ayah zain

mana ada koleksi gambar kereta,kereta ku cuma satu tu jer..

cikgu mas berkata...

salam atikah

hah baguslah moga kau boleh bertahan 10 thn tak pi pasar ramadhan.Tapi tika ni mmg terkenal dgn kepakaran memasaknya..fuuh cake coklat lama tak nampak dik??

cikgu mas berkata...

salam kak noor

kalau sedap rm yg kita kuarkan rasa berbaloikan?tahniah pd k.noor yg setiap petang berkejar nk balik masak,ibu mithali tu,,,

cikgu mas berkata...

salam hanis

kalau kite nk wat cam hanis tu kena selalu join jalan-jalan cari makan lah yer...baru tahu tempat mana yg sedap.

cikgu mas berkata...

salam ,,

aah k.noor ABC tak de,X,Y,Z ada kak,berkaler-kalaer..

cikgu mas berkata...

Salam rezeki..

setuju sangat dgn komen rezeki tu...

tahniah dikurniakan mrs yg membanggakan suami..kata org ,org lelaki tanda dia bahagia badannya naik selepas berumahtangga..betul ker?

cikgu mas berkata...

salam che pit

belajarlah masak,kot dapat mrs tak pandai masak,boleh chepit cover,,,buat masa hang pandai masak nasi jer..esok che pit belajar masak air dan maggi tau,belajar step by step..

eleh org ajak jual mahal benda yg tak mahalpun..pas tu nk ajak noor fulakkk,noor hang nk pi ker?

cikgu mas berkata...

salam k.as

selamat menjalani ibadah puasa juga untuk k.as sekeluarga,,yup jom kita lawan nafsu..

cikgu mas berkata...

salam imran

cik lie pernah cerita kisah kuih raya yg dia tempah hancur lebur..sebijik cam kisah imran tu..kuih raya mmg biasa indah khabar dari rupa..saya pun dah terkena..

Alhamdulillah mrs imran pandai wat cookies raya..jimat tu..

awat lapar pulak tu,bulan2 puasa ni

cikgu mas berkata...

Salam apiz hemsem

harapnya berbekalkan dgn wajahmu yg encemmmm tu,ko boleh `usha` aweks yg pandai masak,ko cari kat Akademi Memasak Babas..he,he,he..maka gumbiralah hidupmu..

dik up sikit pas masak air,masukkan air panas dalam mangkuk dan remdam maggi..

cikgu mas berkata...

salam rezeki..

IP dalam proses menahan Cobaaaaaannn,sabar je lah..

cikgu mas berkata...

salam imran

hepi ifftar buat sahabatku yg jauh diParis,,,,,apa pun rezeki dari Allah..

Che' Pit berkata...

salam CM

kalau maggi pun tak reti masak, tak guna jadi budak boarding school dulu.. buat malu jer kan..

apiz hensem berkata...

meggi?? huh.. lama dah tak makan meggi... rindu lah... meggi....

khairyn berkata...

Salam Cikgu Mas

Setuju!!!!
Hehehe sangatlah menganiaya pembeli, dorang ni tau.
Saya cuma rindu ayaq tebu ni huhuhu

manzlie berkata...

salam cikgu...

macam serupa jer nasib ku ituh...untungnyer en imran ada bini pandai masakkan...


waslam

Imran Paris berkata...

CM...En Li...wife saya bukanlah pandai masak sgt...masa mula2 ddk Jepun (tahun 2000)...siang ayam pun tak tau, siang ikan jgn citelah, la ni alhamdulillah...bolehlah buat makan2 gathering...saya mmg sll je ada guest dtg umah. Tp hal buat keuh mueh, dessert, kek mmg dia MINAT sgt.

Mmg nasib saya baik, saya ni kan (nak cite pun malu...tp dah mcm adik beradik saya citelah gak)masak nasi guna rice cooker pun hancus...tak tau ke dapur langsung...sbb tu saya setuju sgt CM melatih Marwan (bakal menantu tu) agar tak betah ke dapur...byk kelebihannya. Saya ni dahlah tau tau memasak....maggi saya tak makan pulak...bukan cerewet cuma jenis manja dgn org tua sejak kecik agaknya :)

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

oooooooooooooooooooo hampa bersengkerama yer,di bawah bulan purnama di bawah daunan pokos pisang ye. pasal tu tak ingat janji yang diukir bersama yer. Buat alasan bukan koleksi yer. tak ada koleksi buat jer macam koleksi. Apa ada susah oh aku tertipu rupanya.

nak g JB la membawa hati yang remuk redam ni.

cikgu mas berkata...

salam

aiik,apiz maggi pun dah lama tak makan...kaya budak ni..makan sodap ajer

cikgu mas berkata...

salam che pit

aaah malu sungguh..

cikgu mas berkata...

Salam Khairyn

Ayaq tebu kotak..sugar caine juice tak de yer kat Scotland??

cikgu mas berkata...

salam Cik lie

Memang kisahmu ini ku jadikan cerita...ingat tak "Cheff Taik Kucing"???

cikgu mas berkata...

salam cik imran

Bagus mrs Imran beruasaha dia untuk belajar masak..hingga mampu sehebat cheff demi keluarga tercinta..hiss sori to say mr imran tak romantik lelaki tak pandai kedapur..manja tu..

aduiii,masin mulutmu en imran menerima pinangan ku...my marwan disebut2 sebagai bakal menantu tu..aduii kalau ada jodohlah mancung hidung cucu saya..he,hehe..nanti saya ajar dia memasak yer,hafal quran..belajar sekurang2 MA...hmm baru layak pinang Amira tu..

cikgu mas berkata...

wahai en zain kekasih lama..

nantilah akan ku penuhi janjimu...jangan majuk arrr...berikan sedikit masa biar kisah kereta tu reda sikit arrr..sabar nooo

rezeki berkata...

Salam CM

rasanya betul kot psl hati senang, makan sodap , tu yg bdn naik tu.
alhamdulillah.

Atikah berkata...

Akak... melamapu tu... 10 tahun tak p bazar ramadhan... tak sampai cam tu nyer... kot2 balik kg nie dah p bazr dah.. he.. he..

kak kek cekelat tak buat bulan pose.. he... he...

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today