yg sudi bersama cm....

Rabu, Ogos 26

Jom sayang!!!!balik kampung


My girl sangat suka kampung,pasti dia mengajak mama tengok bot di Pengkalan Umbai,Melaka...
Awal Ramadhan aku terima panggilan dari abah....
"Suria,cutikan!!!tak nak balik kampung....lembut bicara abahku dihujung talian....
"Alah bah,busy sikit lah bah...suamipun sibuk,Isnin nak uruskan hal sekolah,selasa ada appointment pasal rumah,rabu ada ni,khamis ada tu,raya ni suria balik awal sikitlah sempat kita bukak puasa sama-sama,,"
fuuuh begitu pantas bibirku mengatur alasan....tanpa rasa bersalah...
"Tak pe lah..jaga diri."...hmmm pendek jer pesan abahku dalam bicara yg begitu lembut..abahku memang seorang lelaki yg penuh diplomasi,dia lembut dalam mengatur bicara,tenang orangnya.tapi aku dapat rasa getaran pada nada suaranya...
Aku pun meneruskan kehidupan seperti biasa,berpuasa bersama keluarga,tapi setiap kali waktu berbuka aku teringatkan mak dan abah dikampung,teringat kemeriahan bersama adik beradik,kini mak dan abahku tinggal berdua sahaja,8 anak mereka,semua dah ada kehidupan sendiri,bernikah dengan pasangan dari negeri yg jauh-jauh,pasti mereka jugak teringatkan kami
2 hari lepas,mak pulak menelefon...
Dengan manja aku bertanya "Mak bukak puasa apa???
hmm,mak masak asam pedas ikan parang,telur masin,goreng taugeh,tu jer..mak buat buah melaka....abah kau nak makan."...
Fuyooo,sedapnya"....aku terliur mendengarnya,masakan ibu adalah yg terhebat
""hmmmmm,mana sedapnya,makan berdua jer,terkulat-kulat...ada anak tak nak balik,...""
Huuuuuh,bagai guruh berdemtum aku mendengarnya....menusuk ke hulu tangkai hati
Malam semalam aku rasa aku perlu balik,aku rindukan mak dan abah,Aku membayangkan aku 30 tahun akan datang,masa itu aku termanggu dihujung jendela menanti kepulangan anak-anakku dibulan ramadhan...tapi alasan demi alasan yang diaturnya......fuuuuh,aku membayangkan perasaan aku....tika itu..sesungguhnya hidup ini roda,kalau kita terlalu pikir urusan dunia.....kita akan kehilangan banyak perkara....
ku capai beg ku masukkan baju,hubby tak dapat ikut ...aku boleh drive sendiri......
MAK DAN ABAH.......SURIA MINTA MAAF.....

55 ulasan:

~red~ berkata...

salam k.mas..

betol tue kak...
selagi mereka masih ada, selagi tu la kita kena berbakti pada mereka.
jgn bila pape trjadi baru nak regret...

That's why la merah suka balik kmpg, jumpa mak ayah. mermesra dgn diorg, kongsi citer, mkn besh2..

kalo dgr je merah nak balik, diorg dah prepare mcm2 dah nak masak kat ank diorg ni.
mcm ne merah x tembam. kih3.. ;p

Selamat berpusa to all blogers!! =))

shami2 berkata...

Salam CM,

CM, sungguh tersentuh dgn kisah hidupmu itu...smlam da baca imran punya kisah...hehehe seronok dpt kwan tulus ikhlas nih...

N3 ni jgak membuatkn sya trsentuh..dah 5 bulan sy tak blik kg tpon jer mak, kdg dia tpon sib baik deper paham...selalu deper tnya sya blik raya yerr...nk nangis...huhuhu..tpi kalu balik mesti gduh2 manja gitu..hehehe
bru ni ayh saya krim buahan dr kg..sya kirim duit, aper2lah...

oh pjg lar pulak..CM tulisan mu ckup seronok dibaca...ni blum jumpa orgnya lagik..hehe

zain berkata...

Salam CM,

Betul kata red ngan shami2. CZ masih ada ibu sorang, dulu dia tinggal ngan CZ sekarang dia tinggal ngan kakak sulong. dia kata bosan kerana duduk sorang-sorang. Ada masa terluang g juga la ziarah. Jap, nak tipon emak tercinta.

Dr Chenta berkata...

dan cinta jugalah yg menggerakkan rasa yg tidak tertahan2 dan dgn hanya memandang wajah mereka pun kau mendapat pahala!

en_me berkata...

kasih emak membawa kesyurga, kasih abah takdok tolok bandingnyerrr.. salamm cikgu mas dr me dikejauhannns

Hanis berkata...

salam,

ibu & papa adalah segala2nya dalam hidup hanis...hanis terlalu menyayangi mereka...kalau ape2..mesti ibu & papa dulu...kalau hanis tak balik seremban...hanis mesti akan usaha mengoda ;-) mereka datang ke rumah hanis pula...walaupon hanya untuk tidur semalam...huhuhu...hanis nie pantang sikit bercerita kisah2 mak ayah atau orang tua...ade aje air mata yg terkeluar.....

Asnija berkata...

CM,
Kasihnya ibu...membawa ke syurga...
Kasihnya bapa...tiada nilainya...
Semalam, K.Nija tak bangun lansung kena domam, abah datang bawak sup tulang, ikan terubuk bakar, laksa dan badak berendam, belikan kat bazar...dia tau makanan kegemaranku...pagi tadi pulak, abah datang ngan emak ziarah....best nyer dah besar panjang mereka masih manjakan....azam akak lepas ni, bila diorang sakit, akan lebih cepat-cepat luangkan masa...

Atikah berkata...

Salam kak mas...

Hu..hu...paca n3 kak mas nie mybbkan rasa rindu kat kampung... tapi bulan pose nie tak dpt balik... hu.. hu... saya nie sama dgn shahmi...dah lama tak balik kg...

rezeki berkata...

Salam CM,
cerita CM pasal balik kampung, saya terbalik pula psl saya sekrg ni kat KL (balik bandar) tmpt mrs saya. jumaat nti baru balik kg kat muar nk tgk emak saya yang telah uzur dan tua tu di bawah jagaan pembantu rumah. Bukan tak ajak tinggal dgn anak2, tapi dia berkeras nk tinggal di rumah sendiri dan selesa nk bergerak dan disitulah semua kenangannya bersama arwah ayah. jadi adik beradik bergilir2 balik pastikan segala keperluannya mencukupi.
Dia cukup gembira kalau anak2nya balik.
CM, kalau kita dah tua nti, macam gitulah agaknya.

Imran Paris berkata...

CM...saya membaca catatan CM dgn genangan airmata...mungkin mudah buat semua di tanahair....buat saya, org tua terlalu jauuuuuh wp selalu dekat di hati...tp mana sama. Hargailah mereka sementara kesempatan yg ada. Duit byk berkepok pun kalau tak dpt serikan wajah org tua dgn kehadiran kita di sisi mereka apa gunanya.

Selamat berbuka puasa CM

hazeleyed berkata...

Salam CM
Bak kata kata pada Header blog adik...Hidup ini sementara...
Jadi memang tepat keputusan adik menjenguk makabah...
tiada lain yang membahagiakan selain menatap wajah anak anak didepan mata...
Salam kat makabah ek!
Teringat mak akak nun jauh di Selatan ...an masak asam pedas ikan parang nya.Maklumlah kami ni gabungan Minang dengan Melaka!

khairyn berkata...

Salam cikgu Mas
Pulanglah. Pasti takkan menyesal.

Jangan jadi macam saya. Niat nak bawa kedua-dua orang tua ke sini tak kesampaian. Tinggal mak saja harapan saya. Semoga Allah panjangkan usia mak dan tertunailah permintaan saya.

Macam ayahanda cikgu Mas, arwah ayahanda saya pun sangat lembut orangnya. Sekarang tinggal kenangan. Aduhai! Sebak lagi.

cikgu mas berkata...

salam merah

masa k.mas single cam merah dulu mmg kerap balik kg,tapi bila dah berkeluarga n bekerja ni dah tak macam dulu lagi...huh harap merah dapat gunakan masa ni gn baik..

kg merah kt Ipoh perak kan??

manzlie berkata...

salam cikgu....

selagi ada org tua mu..selagi itu lah kita kena horamt dan syang pada mereka..ingat taat kepada ibu bapa bererti kita taat jugak pada allah swt...setitik air mata ibu jatuh berguguran kerana kita , ibarat sebiji batu besar akan menghempap kita di sna nanti..jadi syangi lah merka..jaga lah merkea dan kasihi lah mereka kerana meraka lah kita boleh berdiri dan memabca skg...

syukran

waslam..

p/s: eringat kat arwah mak and abah lah...alfatihah..

cikgu mas berkata...

salam shahmi

kita ni bila dah bekeluarga dan bekerja cepat jer terkejar2 masa,dalam tak sedar,5,6 bulan kita tak balik tuu...kg kt mana shami??

he,he,he insyaallah kita nk sangat jumpa awak,ibu muda yg very close dgn anak2nya..biasa yer sapa yg dah jumpa saya borak n sembang dgn saya "meleeekaaatt u'..tak caya tanya hanis,k.noor,cik lie sekali (alamak terperasannn lah pulakkk)

Che' Pit berkata...

salam CM,
oo kat "rumah cheq" pandai lah kata cuti suruh balik kg, padahal mmg cheq nak balik kg pun n dah pun balik kg.. tak payah nak tunggu ayat sentap baru nak balik, hehehe.. jgn mare..

cikgu mas berkata...

salam cik zain

tepon,tepon mak mesti dia sentiasa menunggu panggilan daripada anak2..beruntung sungguh cik zain,dah berusia separuh abad masih lagi ibu..Alhamdulillah..semoga sihat ibu en zain..

cikgu mas berkata...

Salam Dr..


betul tu Doc,cinta pada ibu bapa juga tergolong dalam katogeri cinta hakiki,cinta pada mereka mengalir bersama darah yg ada dalam tubuh kita..yg takkan terpisah,,kecuali ajal..tapi cinta pada pasangan boleh terlerai bila2 masa,,kerana hanya bersandarkan ijab dan kabul yg tak pernah kita dapat pastikan dan beri jaminan cinta itu akan kekal abadi..

cikgu mas berkata...

salam en_me

betul tu,cik me...selamat berpuasa untuk cik-me dari cikgu disini....

cikgu mas berkata...

salam hanis

hmm lebih baik titisan airmata unttu ibu dan bapa daripada menanggis kerana boyfrein..

cikgu mas berkata...

salam kak Asnija

terharunya dengar kisahmu dah dewasa n berkeluarga pun masih dimanjai oleh kedua ibu bapa yg tercinta,bertuah kak nija,,

cikgu mas berkata...

salam tika

aah kite ni sibuk jer cuba kita,,cuba cari jugak masa untuk bermanja dgn ibubapa..

cikgu mas berkata...

salam rezeki..

orang tua macam tu lah mereka lebih betah duduk rumah sendiri,tak tahu macammana kita nanti,tapi rasanya macam tu lah agaknya,setakat ni anak pun tak ramai,tertunggu mereka pulang,doa saya ibu rezeki sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah.Amiin

cikgu mas berkata...

Salam Imran

Betul tu,ibubapa bukan mintak sangat duit kita tapi perhatian dan kasih sayang yang berterusan daripada anak2.Doa saya org tua Imran berada dalam kesejahteraan,Amiin.

cikgu mas berkata...

Salam Hazeleyed

Yup hidup ini sementara,dalam hidup sementara nilah banyak perkara kita tak sedar kita dah lepaskan,antaranya mencurah kasih sayang pada ibu bapa,harapnya dalam hidup yg sementara kita sentiasa mengisinya dengan kasih sayang...

cikgu mas berkata...

Salam Khairyn

Masih teringat2 betapa sayunya saya membaca catatanmu perihal kehilangan ayahmu diblog,catatan tu lah yg mendekatkan saya dgn Khairyn,Ayah khairyn terlalu istimewa,sebagai anak perempuan kita sudah tentu lebih manja dengan ayahkan.Moga Arwah Khairyn ditempat di kalangan org soleh dan impian Khairyn untuk membawa ibu ke Scotland terlaksana.

cikgu mas berkata...

Salam cik lie

Kalau saya ditanya siapa idola saya untuk dirujuk dalam bab mengasihi org tua,saya pantas akan jawab cik lie,seorang insan yg saya kenali yg mencurah kasih sayang tak berbelah bagi pada ibubapanya,seorang insan yg sering melupakan kepentingan hidupnya demi mengasihi ibu bapanya.Seoranh insan yg meletakkan ibunya sebagai ratu hati,pemaisuri jiwanya walaupun ibu sudah tiada lagi.sebab itulah Allah sentiasa membawa roh ibunya menemani susur perjalanan hidupnya sentiasa,

Terima kasih atas nasihat cik lie,saya amat menghargainya.

cikgu mas berkata...

salam che pit

he,he,he..pandai nasihatkan orang yer,,,dah kena ayat `sentap baru terpingga-pingga,he,he,he apalah CM ni,,

Kak As. berkata...

salam,

anak yang soleh.
smoga CM lulus ujian hari ni.
pas ni buat kenduri na...

shami2 berkata...

Salam CM
Semoga berjaya dalam exam tu...baca doa byak2...insyallah berjaya..

CM, kg sya kt tunjg jitra kedah,..sekrang dok kt kalau ada kelapangan mailah jalan2 kat rumah..
sejak anak2 sekolah ni pyah nak balik kg..abg mie pun sibuk..jgak dgn aktivit surau ngan masjid..sya pun sama..itulah tempat saya mencari ketenangan, kawan2 dan bersosial..kalau dah masuk rumah payah nak keluaq hehehe..
nak pi jalan2 kt pekan rawang sorang2 tu pun tak terdaya, sorang2tak biasa..teruk tul saya ni berkepit ja ngan abg mie...hehehe

Tapi kalau CM punya pasal kita boleh buat appointment, hehehe YM ..ka..boleh sesangat tuh..oii kalau dah cakap tk habislah kat sini...
insyaalah sy cuba updatekan blog saya..nanti kita bole sama mengenali diri kita nih...

Che' Pit berkata...

Salam Mak As,

kenduri apa tu? hehehe
CM tak ajak.. jgn risau CM, cheq tak habiskan lauk pauk kenduri CM tu..

Hanis berkata...

kak mas,

all the best...jawab exam bebaik naaa...insyaallah akak boleh lulus lah...
mama...kak mas mesti wat kendurinya...lulus naik pangkat & masuk umah baru....

lalalaaa..makan free lg... ;-)

~red~ berkata...

salam kak mas.

kg saya kat Bagan Serai.
dekat2 dgn area Taiping.
Bila2 datang Perak, mai la singgah rumah. =))

Che' Pit berkata...

hmm CM exam PTK 1 ke 2?
aa2 pun semoga berjaya..

Asnija berkata...

Mas,
Moga berjaya jawap sume soalan....jangan lupa jemput akak dtg kenduri...dekat je tuh ngan Pucong...kenduri 3 in 1 gitu, lulus periksa, naik rumah baru ngan open house Raya...buat 5 kemah tau...hanis je dtg satu gerombolan...satu kemah tak cukup...

Hanis berkata...

salam,

akak tumpang lalu....huhuuhu
kak nijaa....hahahaha...awat hanis aje dah satu kemah??? hahahhaha...kalau betul laaa hanis aje dah satu gerombolan..ngeridah pasnie org nak mai jemput hanis...hahahhahahah

cikgu mas berkata...

salam k.as

timakasih kak,doa tulus ikhlas darimu..

cikgu mas berkata...

Salam Shami

wake up,klasi clean ur blog,tampilkan aktiviti anak2 mu yg comel2 tu..saya rasa kita ni rakan sebaya..kot??

cikgu mas berkata...

mesti jemput che pit punyer...che pit kan tukang masak gulai kawah...he,he,he

cikgu mas berkata...

Insyaallah hanis doa akak murah rezeki...

cikgu mas berkata...

Insyallah merah..nanti kahwin jemput k.mas yek..

cikgu mas berkata...

Timakasih che pit,,,harap che pit pun berjaya..

cikgu mas berkata...

Insyallah doa saya murah rezeki,dah sihat agak nyer ek..Puchong kat mana 2?

cikgu mas berkata...

Salam..hanis

awak tolong akak masak yek!!

shami2 berkata...

Salam, CM

Lamer dah tak godek blog tu,..saper tah boleh tolong godek bg cntik.nih....hanissssssss tolong akak dek...hehehhe sambil2 tolong CM masak asam pedas tu..mai tolong akak ni ha..

Che' Pit berkata...

hahaha adeh2 sakit perut cheq ketawa.. geli usus dengar cheq tukang masak gulai kawah.. sejak bila lah cheq ni reti masak.. lain ler che lie cheq tu.. selalu dia masak, pas makan cheq la tukang cuci kuali, pinggan bagai

sonata anak kancil berkata...

salam - balik ke Melaka? udah dekat ngan umah Sonata ni...mai dtg umah nanti...

cikgu mas berkata...

Salam Shami..

aah mintak tolong hanis godek blog yg dah bersawang tu!!

cikgu mas berkata...

salam che pit

memang ku tau hang tu pandai cuci pinggan jer..jadilah tu!!

cikgu mas berkata...

Salam sonata

aaah kita balik kg,tq atas jemputan..umah kt mana tu??susyah-susyah jer..

apiz hensem berkata...

erm... sy tak meninggalkan sebarang komen ke kat sini. camner leh terlepas??

cikgu mas berkata...

Salam

aah rasa ada yg tak kena,,rasa kosong hidup ku tanpa budak selayang tu!!!

apiz hensem berkata...

adoi kak mas.. dan2 hidupmu kosong tanpa budak selayang... yg tiga orang kat rumah tu wat per?? takkan masih kosong lagi?

cikgu mas berkata...

yang tu kat umah betul-betul kt umah alam maya ni...apizz lah mengisi kekosonganku(fuyoo..ayat maut ni,,nerani mati ni)ahaaakk,hehehe

Che' Pit berkata...

salam CM,

cuci pinggan pun ok lah dari tak cuci apa2.. lagi teruk kan..

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today