yg sudi bersama cm....

Sabtu, Mei 30

Cikgu.....di waktu cuti sekolah...



Cuti sekolah dah pun bermula,sekembali dari Melaka,saya perlu ke sekolah mengangkat segala kerja dan penuhkan dalam bonet kereta,terserempak pelajar boleh pulak diorang tanya "cikgu dah siap tanda kertas kelas kami ker???" aduuh kecik jer budak ni aku tengok....geram yer..periksa baru habis semalam dia boleh tanya cam tu???Apa diaorang ingat cikgu diorang ni Robocop,power rangers,Ultraman,cicakman..cikgu orang tau!!!tak per !!!cam biasa aku tetap tersenggih.Sabar,sabar dan terus sabar
Cuti ni hanya untuk budak sekolah,bukan cikgu sekolah,kerja perlu sambung dirumah bersama kerja rumah yang tak pernahnya habis,kat umah tu kitalah baby!!!kita jugak bibik..tak per sabar,sabar,senyum dan terus senyum....
Kalau dihitung kertas peksa yang perlu hadap,rasanya nak termuntah,mengajar 5 kelas tingkatan 5 purata 35 orang satu kelas maknanya 35x 5=175 x3 soalan esei 4 soalan srukturx 2 paper sejarah,4 kelas tingkatan 4 maknanya 40x4=120x2 paper.hisss tak payah kiralah ngeri rasa..tak per semua orang banyak kerja bukan cikgu jer,semua orang ada amanah,beban kerja dan sebagainya.Cuti lah jugak tapi bukan cuti berehat tapi cuti daripada pergi sekolah...ada cikgu sekolah kat luar kena buat kelas tambahan lagi,saya sekolah berasrama kelas tambahan ni ringganlah sikit.....tak per hepi tetap hepi..
Tapi...cuti tetap cuti jangan lupa road tour ke Pantai timur,Cherating,Masjid Kristal,Kuala Terengganu dan kota Bahru,jommm,ikut cikgu....

Khamis, Mei 28

Cikgu ...tengah sakit ni!!!!

Malam ni,malam last kursus aku!!malam ni jugak ada barbeque,malam ni jugak ada kena edit semua modul,malam ni gak kena presentation,malam ni jugak kena siap keja,semua malam ni lah,!!!penat yer,rasa nak pecah kepala otak.Aku turun dari bilik lambat ,biasa lah memang specis itik semuanya lambat!! yang cepat,cuma cepat gelak dan sengih.


Barbeque tak leh lepas,biarlah yang lain lepas makan penting,sampai tepi kolam,semua kawan dah takde,ada sekumpulan VIP jer..tetiba dengar satu suara.."Cikgu Mas ,dah makan ke belum???"..he.he..belum" aku tersenggih .."jomlah makan kat sini" alamak en fazli ajak makan dengan VIP...tak per lah..aku menggelak...Eh janganlah malu,sambung cik fazli..aku dok jugak kat situ,bila cik fazli galak mengajak.hmmm tak kenyang langsung makan dengan VIP ni,semuanya control,udang tergolek2 pun diaorang pandang jer.aku pun pandang jer,dapat ambik jagung dengan ayam jer..menyesal dok sini!!.



VIP ni galak berbual,aku terus makan,aku bisik kat en fazli "saya kena g dulu,byk kerja lagi".."ok cikgu",aku pun pi dengan pegang lap top,fail,beg,baju sejuk,..sarat marat aku malam ni ,kira-kira dalam 20 langkah berjalan,tetiba aku mengulungsur,buuuuuup,aku tergolek dog betul-betul depan lobi,kat seater depan tu ada sekumpulan pegawai JKR tengah borak2 sambil hisap rokok...diaorang pun terperanjat tengok cikgu sorang ni tergolek..Ya Allah malu yer,kalaulah ada meja,aku rasa nak menyorok bawah meja,rasa nak masukkan kepala dalam baju.Maluuu yer,rasanya dah lama benor aku tak jatuh cam ni!!!,kalau nak jatuh pun janganlah depan orang cam nii.aku rasa nak menangis.Kalau aku budak kecik mesti aku raung2 kuat..



Aku bangun perlahan-lahan,aku senggih kira kanan,pegawai JKR tu aku tengok ada yang gelak,ada yang muka kesian,ada yang tersipu-sipu.aku maluu sangat dan yang aku perasan kaki aku sakit sangat kat buku lali ni,terhenjut2 berjalan,tak de sapa pun nak tolong,tak de pun adegan cerita hindustan,agaknya kalau 10 tahun dulu mesti ada orang tolong aku kalau aku tergolek cam ni!!! sakit yer kaki,syukur ada kt kg boleh jugak mak tolong urut....aduuh masa aku tulis kisah ni aku tengah dok urut kaki nii!!..kesiankan..pada kawan-kawan yang baca kisah ni,kalau sayangkan saya tolong jangan gelak..kalau gelak gak saya tak nak kawan u all lagi!!!

Rabu, Mei 27

Ingat ker??

Celik jer mata...aku tahu hari ni,hari penting,kalau tahun lepas aku berada di Makkah,tahun ni aku pula ada di Melaka,semua ini ketentuan Allah. Tugasan perlu kusiapkan,tak kuasa melayan perasaan,tapi dah namanya pun perasaan dia datang jua menganggu segala benak rasa...mata tertumpu dikomputer cari bahan katanya,jiwa melayang entah ke mana,....


Ingatkah dia!!!,lupa ker??ada seseuatu yang terjadi pada hari ini???...bagaimana kalau dia lupa???sedihkah aku.???.aku kuatkan hati terus senyum bila rakan segroup berbincang dan bergelak ketawa...


Akhirnya tepat pukul 10.00 pagi handphone berbunyi...ku terima satu msg..yang berbunyi...

. "Happy *********,bukan tak ingat,bukan lupa...
saje nak menguji rasa...
Payah benar nak meluahkan,pape pun Happy *******"



Nape??? bergegar ke dunia kalau kata dilafazkan...
Nape??? runtuh ke langit kalau ia diluah..
Nape???taufan ke bumi kalau ia diperkatakan...


Thanks ...so much,walaupun sekadar satu msg berharga 30 sen..aku tak pernah harap kad dari berlian atau permata...sekadar ingatan dah cukup memujuk rasa....kerana aku tahu hidup ini hanya sementara....................

Cikgu..menyusur sejarah Nabi..

Kelam malam...takkan bisa menghalang umatmu mengunjungimu Ya Nabi Allah..
di kelam malam ini jua berjalan longlai seorang musafir lara..menjejaki maqam mu Nabi yang mulia..meninjau taman Raudah si Taman Syurga..,menyampai salam takkala kau menyahut mesra salam aku..umatmu yang hina dina....Indahnya maqammu Ya Rasulallah,..disitu bersemadinya jasad mulia ditemani sahabat-sahabatmu penghuni syurga...
Manisnya kurma....manis lagi kasih Nabi pada kita,
Manisnya kurma.....santapan Siti Mariam takkala bergelut dengan derita.
Manisnya kurma....penawar racun..berbisa dunia..
Manisnya kurma....penyerap tenaga insan Soleh kala berpuasa.
Manisnya kurma...tanda ingatan pada saudara...

Sejarah berbisik...
Bumi ini ....akan datang pembawa cahaya..
Sejarah berbisik.....
Bumi ini ....akan hadir pembawa bahagia.
Sejarah berbisik..
Bumi ini...... akan muncul penyelamat sengketa.
Sejarah berbisik..
Bumi ini akan terus bermandi cahaya.
Sejarah berbisik..
Islam ...akan menjadi sebuah kuasa....


Wahai junjungan Nabi yang mulia....aku kini menyusur batas-batas sirahmu,
nanti...bila pulangnya aku !!anak didikanku..tak lagi punya guru yang buta teraba-raba..
dalam kesamaran menjejaki kisahmu.. insyaallah
Terimalah salamku ya Kekasih Allah...
aku ingin... terus menjejaki cinta kasihmu...




Isnin, Mei 25

Cikgu di Raudah..disini air mata tumpah..

24 Mei 2008
Saudi Airlines,sampai ke bumi bertuah ini,aku sejak tadi merenung bulan sabit di langit,terpaku dengan cahaya subuh di bumi kecintaan Nabi ini.Cahaya mengerlip di dataran bagai kerlipan bintang dilangit.Dari kejauhan aku nampak kubah masjid Nabi,Ya Allah ia seumpama bulan penuh di kelilingi bintang beribu.Maha suci Allah,kami sampai jua ke sini,ku gemgam erat tangan sahabatku,mata kami bertaut,tiada kata antara kami,bahasa mata,bahasa jiwa sudah merungkai segala makna,Mata sahabatku bergenang,ternyata ia lebih kuat dari aku,dan aku.... tebing air mata ini runtuh seruntuhnya,tiada satu pun dapat menghalangnya.tubuh sahabatku .ku dakap erat,dan aku menangis dibahunya,dan ia berbisik lembut..kita sampai jua akhirnya...

Nabawi dalam hening subuh,
Merah langitnya...tersenyum si bulan sabit
melirik manis..pada musafir yang longlai jiwanya.
Nabawi pada hening Subuh..
Dingin anginnya..meresap ke urat saraf..
Mengelus manja pada si pengembara yang luluh hatinya...
Nabawi pada hening subuh....
Laungan kalimah Allah..memecah heningnya..
Santapan jiwa pada dalam kembara mencari bahagia...




Raudah...si taman syurga...
siapalah aku.....untuk berada di syurga..
Insan kerdil yang sering lalai...leka
hamba Allah yang katanya mencari redha...
tapi sering alpa,lupa dalam hidupnya...
khayal dalam gelak tawa hiasan dunia......
Dalam sujudku di raudah...
aku hanyut dalam tangis mengila...
lemah seluruh jiwa raga...
aku ingin terus sujud di taman indah ini..
Aku terasa seperti Nabi memandang sayu ke arahku..
menatap umatnya yang sering leka dalam ajarannya..
Ampunkan aku Ya Allah..
Ujian ini adalah lambang kasih sayangmu...
Tak sampai aku ke sini...
Jika ..ujian ini tidak menghampiri..
Dalam duka..aku terasa manisnya...
Allah..kau sahaja yang mengerti...


Ahad, Mei 24

Jom pi Umrah...cikgu tak kan.. pernah lupa.

Kerinduan pada rumah Allah...takkan pernah terpadam di hati...

kedamaian yang tiada bandingan..walau dimana tempat pun di dunia ini......


Saya suka berkisah tentang kenangan,...Mei adalah bulan kenangan,banyak peristiwa indah dalam hidup saya berlaku sekitar bulan Mei,antaranya ialah.`......Menerima Jemputan Allah,mengunjungi BaitulAllah,..berlaku pada 24 Mei 2008,setahun berlalu rasa baru semalam saat indah ini saya kecapi,Subhanaallah...
Menjalani hidup dengan penuh keriangan,tak pernah sunyi dari gelak tawa,senyum sentiasa menghiasi bibir,keluarga,sahabat dan teman-teman sentiasa mewarnai hidup saya.Satu demi satu kejayaan saya kecapi dalam hidup sangat jarang saya temui kegagalan..begitulah warna hidup saya.indah,ceria,gembira..itulah saya....
Tiba-tiba saya diberi ujian oleh Allah...terkesima,terpaku.mati segala keriangan,kering tandus segala senyuman,sunyi sepi dari segala tawa,segala warna warni menjadi hitam pekat,saya terjerumus dalam gaung kesedihan yang amat sangat,namun sekuat hati saya sembunyikan daripada teman-teman.berhempas pulas melawan taufan perasaan.Namun tetap ada yang sedar saya bukan seperti dulu....Aah pedihnya kenangan itu,saat saya menulis tentang lara itu air mata saya mengalir tanpa henti....
Saya tak pernah terfikir mengunjungi rumah Allah usia muda yang riang ria menjadikan saya hanya terfikir perjalanan umrah hanya bila tiba masanya,tapi dalam saya bergelut dengan gelombang kedukaan..saya bagai digamit-gamit,kaabah bagai melambai-lambai,keindahan Raudah bagai bayu yang menyeru seluruh jiwa raga saya.Seorang sahabat sejati sudi menemani kembara saya mencari tuhan,mengadu segala duka lara dan kami pergi bersama.Segala urusan dari mula sampai ke akhirnya,begitu mudah bagi kami.Alhamdulillah.Allah maha kuasa,Dia yang menjemput,Dia jua yang memudahkan.
Setibanya saya di Madinah,bulan Sabit begitu indah dilangit kota suci ini.Subuh yang hening saya umpamakan seperti heningnya subuh kelahiran Nabi menjemput saya dan sahabat ke kota bercahaya ini.Subhanallah tiada apa yang dapat saya gambarkan melalui kata-kata keindahan dan ketenangan bumi ini..Inilah kenangan terindah dalam hidup saya,yang saya harapkan ia akan berlaku saban tahun.tapi kita manusia biasa segala kehendak tak sama dengan realiti,doa sentiasa saya pohon agar saya sentiasa mengulangi detik indah ini...Insyaallah,doakan saya.



Khamis, Mei 21

Cikgu dan library..indahnya.

Perpustakaan Universiti Malaya,Kuala Lumpur..."mulanya disini..tiada berpaling lagi.."


Kalau saya ditanya...dimanakah tempat yang paling meninggalkan nostalgia dalam hidup saya..inilah tempatnya...Library...Perpustakaan...Kenapa.???...kerana disini sesuatu yang indah pernah bermula.....
Bila dah habis belajar pun saya sering ke sini...memandang bangunan putih di atas tu..dengan pandangan penuh kerinduan...........disini segalanya manis untuk di kenang....
Hari ini terjiwang lak..sebab sangat penat menanda kertas examm.........so ingatlah sesuatu yang sentimental..kebetulan saya pun ada kat library sekolah sekarang ni...semua orang ada monumen kenangan..masing-masing.Kalau kawan-kawan baik saya di UM dulu pasti tahu kenapa saya suka ke sini....untuk Safina kalau terbaca..ko ingat tak apa pernah berlaku di sini???

Selasa, Mei 19

Apa perasaan cikgu...???..Exam fever..

Di satu petang hening...disebuah sekolah berasrama,di kelas pengurusan yang kebanyakkannya pelajar cemerlang PMR..Pelajar sedang menduduki exam....tapi tengok apa terjadi..???

Cikgu Mas: Faiz!!!!!,bangun sayang.....


Faiz : Ya cikgu.!!!!.dah pagi ker...


Cikgu Mas : Aaah dah pagi, bangun pi gosok gigi,jangan lupa mandi,dan terus minum kopi yer..


Sapa nak buat menantu refer kat saya yer....buy 1 free one...mendapat 7A dalam PMR..so kalau tido cam ni camner nak bagus SPM....bangkit..sebelum telinga cikgu kuar asap....



Aiman.....sudah syahid di medan juang...kepala aiman pecah memikirkan jawapan exam




Now,apa yang cikgu mas perlukan sekarang ialah pili bomba,untuk ku semburkan pada semua,agar kembali di bumi nyata..








Sekarang bulan Mei,hampir semua sekolah sedang `exam fever`....saksikan aksi-aksi berani mati pelajar saya.....




melihat situasi ni,mesti tertanya-tanya mana cikgu dia????

ada ni ...tengah menyanyi lagu P.Ramlee


"...Tidurlah wahai pemaisuri...

tidurlah wahai pemaisuri..

jika kau tidur lena,mimpikan bahagia,

di taman syurga loka..ooooi...




Pas nyanyi cikgu mas terus lari kat stor sekolah cari 3 benda ni ...


  • Pili bomba- nak sembur air biar bangun semua

  • pembesar suara - nak pekik ...bangun!!! jap lagi cikgu jadi dinasour...

  • Mop lantai - pas ni,biar diaorang mop air liur basi yang bercicir kat lantai...



so,tengoklah mak bapak suruh sekolah dia orang bantai tido,cikgu jadi peneman tido diorang,larat ker nak mengejut sorang demi sorang,Pape pun ....aku berdoa...


"Ya Allah,berilah aku kesabaran"......di depanku adalah anak bangsa...















Isnin, Mei 18



Hari ini...ahad,saya perlu ke Kg Pandan,KL untuk menyelesaikan urusan berkaitan dengan ibu bapa saya.Saya agak kurang pasti jalan ke sana dari Putrajaya,sebelum ni kalau sampai sana pun saya dari Setapak.Rupanya dengan adanya Highway KLIA-Putrajaya,perjalanan sangat mudah.Saya cuba cari SMK Aminudin Baki,Petronas,deretan kedai dan akhirnya dengan mudah saya temui Jalan Belangkas. Alhamdulillah Allah permudahkan urusan saya...........




Cuaca hari ini sangat panas,rasanya boleh cair otak saya..he.he..ok lah tu..biar cerdik sikit..

So selesai sahaja urusan,matlamat utama saya..BALIK RUMAH!!!...so no KLCC,no Shopping and No tempat lain...




Sampai kat taman perumahan saya,saya rasa lapar (camner lah nak diet,lapar memanjang)..saya tinjau-tinjau apa yang patut dibeli...Tetiba saya nampak gerai Meehun Sup Utara..hmm saya suka menu ni...so si pesona pun berhenti betul-betul depan gerai tu...saya turun cermin tingkap si pesona ni...saya order dari dalam kereta..sori saya tak nak keluar..saya takut cair...panas. betul hari ni !!!



Tetiba....belum sempat saya terima mee sup nya....ada suara menyapa saya...


"hang nak pi mana??? ...seorang lelaki tua kelihatan agak misteri memandang tepat ke arah saya ...kepalanya dah memenuhi tingkap kereta...


"Balik rumah pakcik ...depan sana tu...."


" Aku tumpang yer,panas sangat,aku nak balik depan tu...nanti kau turunkan ....."


Belum sempat saya menjawab,...tetiba dia dah ada sebelah saya,hangbag saya yang ada kat kerusi penumpang depan,dia dudukkan sekali...




Camner ni..camner ni..ok ker?..betul ker orang tua ni??saya jadi cemas,panik,takut semua ada...saya cuba bertenang,walaupun saya sangat tidak selesa,bukan saya tak nak tolong pakcik ni.tapi cara dia meluru masuk ke dalam kereta dan dia jugak nampak agak misteri dari wajahnya.Sebagai perempuan saya perlu beringat,walaupun saya tahu pakcik ni dah tak berdaya nak wat pape yang tak baik kat saya...tapi mana lah tau,sebab ada orang pernah pesan

"Orang lelaki ni,selagi lagi dia boleh tendang tin,or angkat sebaldi air,jangan diragui kemampuannya!!! yer ker Waallahualam...



Saya cuba,cool...lepas membeli saya tekan minyak agak kuat...berdeesup si pesona...mungkin saya cuba tunjuk ketidakselesaan saya pada pakcik ni....dalam kereta saya bertanya..



"Pakcik dari mana..panas-panas cam ni!!!,kan elok duduk rumah,baring-baring tengok Tv ,main-main dengan cucu...tak elok berjalan tengahari merembang cam ni...aku mula dah..skill `kecikguan` dah datang..pakcik ni pun kena leter...


"Aku bosan dok rumah,tak de orang,anak aku bekerja,sunyi..aku jalan lah..."


Tak sampai 5 minit..pakcik ni suruh saya turunkan dia depan pos guard....perlahan dia cakap dengan saya...


"Terima kasih yer nak...besar pahalanya tolong orang tua cam aku...macamni lah bila kita dah tua ...ramai orang dah tak suka,dok rumah salah,pi jalan pun salah,hang pandu kereta baik-baik nooo...terima kasih nak..




Alamak...menusuk ke hulu jantungku..menikam ke sudut hati paling dalam..pakcik ni terasa ker..aku mintak maaf,aku sepatutnya ikhlas tolong dia,aku tak patut berprasangka buruk walaupun camner pun keadaan seseorang...




MORAL OF THE STORY 1.....DONT JUDGE THE BOOK BY THE COVER..........

2...TOLONG ORANG JANGAN PILIH BULU..

3..PAPE WAT BIAR IKHLAS...

4..JANGAN SUKA BERLETER..



P/S...PAPE PUN KOT YER PUN DAH INSAF,JANGAN LAH BERHENTIKAN KERETA TUMPANGKAN ORANG GILA..JADI PAPE SAYA TAK BERTANGGUNGJAWAB HE,HE..

Sabtu, Mei 16

SELAMAT HARI GURU SEMUA...

Happy Teacher Day... untuk cikgu semua
Cikgu..kami hemsemkan...SELAMAT HARI GURU.....

"Selamat Hari Guru....cikgu!!!....kami semua sayang cikgu....


Rakan-rakan baru di SMT Sepang...semoga ukhwah kita bertambah manis hari demi hari


Teman seperjuangan tawa dan menangis di SMT ERT Setapak KL..saya rindukan semua...




Hari ini handphone buruk cikgu tak henti-henti berbunyi tanda ada msg,dari pagi sampai ke malam.Lengguh jari,menekan membalas msg,ke mana-mana pi pun dok menjawab msg,masak,mengemas,lepak,tangan tetap menekan punat handphone...Terima kasih semua atas ingatan doa dan ucapan ....UNTUK SEMUA RAKAN GURU...SELAMAT HARI GURU.....




Saya kongsi antara ucapan yang saya terima....


" Guru..dalam ajarnya ada harapan....
Dalam tegurnya ada doa....
Dalam marahnya ada sayang...
Dalam tawa ada kemesraan,
Dalam diamnya ada kebijaksanaan..
Dalam tangannya Sahsiah terbina..
Berbanggalah menjadi guru...SELAMAT HARI GURU...
Dari..: Cik Norhayati...thanks k.ti...k.ti juga guru yang penyayang....
" Mak cakap cikgu,cam Maggi makanan rutin time susah
Abah cakap cikgu..cam Astro macam-macam ada...
Tapi saya cakap cikgu cam "LOREAL.kerana DIRIMU BEGITU BERHARGA...
SELAMAT HARI GURU...
Dari: Cikgu Zeti Marini...thanks zeti,u ni close betul dengan kosmetik...kita kan rakan sebaya..
Salam cikgu mas...Saya ucapkan SELAMAT HARI GURU,semoga menjadi guru yang dedikasi dan di contohi...
Dari : Pn.Hjh....(alamak bekas boss saya...terima kasih pn.hajjah,malangnya kat sini pun kekadang ter datang lambat lagi....dalam proses kuasai management time..doakan saya..
Dan dari pelajar-pelajar ,bekas-bekas pelajar,kawan-kawan dan semua yang mengingati saya...terima kasih
...I LOVE U ALL......................

Jumaat, Mei 15

Kita sibuk????




Sibuk......memanjang,macam-macam urusan perlu diselesaikan,makin di senaraikan makin panjang, ada 7 perkara lagi yang belum siap dan dalam status tertangguh.Bila fikir balik,apa yang perlu dibuat rasa nak muntah......Macam ni lah hidup kita takkan lepas dari urusan,tapi pasti 99% adalah urusan dunia.Urusan akhirat hanya tinggal 1% ,itupun kalau ada.



Sering saya muhasabah diri,adakah perjalanan hidup ini adalah untuk diisikan dengan kesibukan,kekalutan ,kesesakan dan keletihan.?Semua manusia diberi Allah 24 jam,sama semua.. tiada yang lebih,tiada yang kurang.Kita sibuk mengejar dunia yang tiada penghujungnya,hingga terabai banyak perkara dan insan-insan sekeliling yang kita sayang.Kita harapkan mereka faham tapi sebenarnya kita sendiri tak faham diri kita.Kita terpenjara dengan kesibukan yang kita cipta yang sudah pasti berlandaskan urusan dunia.Hasilnya...diri kita seperti tin kosong. Bila di ketuk,bising ..tapi isinya kosong..



Sekadar peringatan untuk diri....hidup ini sementara ...apakah kesementaraan ini adalah alasan utama yang menyebabkan kita rasa ia perlu dipersiakan dengan..omongan..aku sibuk!!!.tak da masa,kerja banyak!!! Jangan bila dah tua nanti, bila dah tak berdaya.Kita hanya mampu menunggu insan-insan yang kita kasihi,malangnya amat sukar untuk ditemui.Bila muncul akan mengeluh dengan omongan yang sama..seperti mana kita sering perdengarkan pada mereka dulu....maka sedarlah itu adalah Karma kehidupan.........






Rabu, Mei 13

Cikgu....marah ni...

Cantik kan...gadis ni.... (siapa niiiii???....




Pernah seorang guru lelaki kat sekolah saya bergurau....bunyinya macam ni...
Orang perempuan ni........
Umur 20 an katogeri mengancam......... (cantikl dan mengodalah tuuu)
Umur 30 an mula diancam.......( suami mula jeling perempuan lain sebab dah kurang cantik)
Umur 40 an sangat terancam......( suami dah nak kahwin lain sebab semakin tak cantik)
Umur 50 an dah susah nak cam.........( dah tua kerepot..sampai dah tak kenal dah)
Dari jauh saya jeling tajam kat cikgu tu..terus terang saya katakan saya langsung tak kelakar dengan gurauan mamat tu...adakah kualiti seorang perempuan dinilai dari sudut kecantikan dan tarikan seksual yang ada.Pernah tak memikirkan perubahan yang berlaku kepada seorang perempuan adalah satu hakikat kehidupan yang semua orang mengalaminya.
Ini adalah gurauan picisan dari lelaki-lelaki yang hanya menilai wanita dari sudut yang memualkan. Ya..saya tak nafikan kecantikan dan tarikan wanita akan pudar dek peningkatan usia,tapi adakalanya seorang wanita tu lebih menarik atau lebih seksi dengan kematangan yang ada,dengan peningkatan usia,wanita matang lebih terbuka,berpandangan jauh,tenang dan berpendirian.Disitu letaknya kualitinya.Mereka lebih keibuan,memanjakan pasangan dan lebih peyayang.Sebab itu ,Nabi Muhamad begitu tenang disisi Siti Khadijah.walaupun segala dugaan dan cabaran yang hebat yang ditanggung sewaktu penyebaran Islam di Mekah...dan kehilangan Siti Khadijah dianggap satu kehilangan yang besar dalam hidup baginda dan tahun itu digelar Tahun Dukacita.....................,sebab itu lah dah ramai lelaki muda kahwin dengan wanita lebih matang...sekarang
P/s Untuk golongan lelaki saya kat sini merayu tolong nilai wanita dari sudut yang lebih bermoral.....ni marah ni..tau..baru lagi berkisah tentang buaya,,,saya marah walaupun saya dalam katogeri `mengancam lagi`(waah..perasannya..he.he)..
Pada wanita..wanita yang baca tajuk ni...betul tak ?????...........................

Isnin, Mei 11

Jom,jawab soalan cikgu............


Hari ini bermula exam pertenggahan tahun..cikgu kena jaga periksa.pas bagi kertas,cikgu pusing-pusing mengawas,berjalan ke hulu kehilir,duduk,bangun,berdiri.Tak boleh dok lama lalu penolong kanan nanti,dia beri jelingan tajam.Pandang muka budak Ting 5 Agrotec ni..macam-macam rupa yang ada... ada yang berkerut,ada yang steady,ada yang dah mengantuk..ikut lah jangan meniru cukup.



Cikgu mula dah bosan,berjalan ke hulu hilir,bunyi kasut tumit tinggi ku memecah suasana hening.aku belek Kertas soalan Bahasa Malaysia 2 .Peperiksaan setara sekolah-sekolah Teknik Zon tengah..Tetiba ternampak satu sajak..tajuknya Derita Pertama..bagusnya sajak ni.




Adam ialah bapa kita

yang tercampak dari seberang dunia

kerana mencari syurga

di celah buah Khuldi..


Waktu terlantar di dunia baru

hari tengah malam

ia tidak mengerti apa yang telah terjadi

mulutnya bisu...


Ia melihat sekeliling

mula merasa cemas akan kegelapan

segumpal awan hinggap ke kening

Ia tidak tahu apakah itu..


Sepanjang malam ia tercenggang

Dari hatinya mengalir sungai duka

Bagaimana akan ku tempuh rimba kegelapan

tubuh seorang..


Sepanjang malam air matanya

membelah muka bulan



(i) Berdasarkan puisi di atas,nyatakan perasaan Nabi Adam ketika kali pertama menjejak kaki ke muka bumi (3 markah)


......Yang ini biar budak-budak saya yang ting 5 tu.... jawab)



( ii ) Pada pendapat anda,bagaimana caranya untuk menempuh sesuatu kesukaran alam kehidupan (3 markah)



Soalan kedua ni sangat menarik perhatian saya jom kawan-kawan kita jawab...



..... Untuk ni cikgu nak dengar jawapan....dari pelajar-pelajar ni..


(a ) En.Azli yang nun jauh di sana....Brother kita yang kaya dengan pengalaman..


(b) Atika....cik adik manis yang selalu dengan cameranya tu...


(c ) Kak pinat....kakak yang sentiasa ceria dengan keluarganya..


(d ) En Azemi....mungkin seusia saya,yang selalu tampil dengan idea yang bernas.


(e ) Cik merah....gadis bawah umur.yang sedang ceria meniti alam remajanya..


(f ) Panggeran Langit...pensyarah muda yang selalu dibuai fantasi..


(g ) Uncle Kuntong....Yang lebih dulu makan garam dari kita semua..





dan mana-mana pelajar lain yang pandai dan bijak yang sempat singgah blog cikgu...cikgu akan beri hadiah......cikgu amat hargai jawapan semua.. i love u all....


Cikgu tunggu yer..................................





Ahad, Mei 10

cikgu...di Paya Indah Wetland,Dengkil..

Cantik kan...paya ni...Allah memberi kita rahmat dengan keindahan alam yang ada...

Wei,nak bagitau ni,kuda ni..Tuanku Mizan,Agong kita punyer..dengar cam tu,cikgu mas cepat-cepat usap mata dia,hidung dia dan macam-macam tempat la..dalam hati kata tak dapat sentuh Agong,pegang kuda dia pun jadilah..hiss teruk cikgu sorang ni..






Cikgu mas berpeluang tengok badak makan,cikgu mas sempat berdoa tak mahu jadi besar macam badak....tolonglah sama berdoa..untuk cikgu...Amiiin




Buaya paling besar kat sini nama dia Dol....Dollah la tu..cikgu mas ni sebenor antikan buaya

lebih-lebih lagi buaya yang makan nasi...hiss anti betul





Air yang tenang jangan disangka tiada buaya... ada 15 ekor you..





Hujung minggu ni,tak cadang pun nak jalan-jalan,bergantung pada masa dan kerajinan yang ada.tetiba rasa wat apa dok umah,baik kita semua pusing-pusing cari port baru nak melepak dan merayau.Kat sini kite lum biasa lagi,so jom pusing-pusing cari tempat yang boleh menenang fikiran.





Merayaulah si Pesona di sekitar Putrajaya,KLIA dan Sepang,Tetiba Si Pesona jalan menghala ke Banting,Pesona rasa macam dah sesat..camna ni..?? Pesona pusing baca sign board menghala ke Dengkil...Tetiba Pesona ternampak...PAYA INDAH WET LAND...wah bestnya,jom tinjau,kot-kot ala-ala Disneyland.Tak jauh dari jalan besar,kira-kira 500 meter aje.Sampai pos guard ,pesona berhenti beri salam.."Encik,boleh masuk ke?? "Boleh!!! silakan kata pak guard.





"Ada ada dalam ni???

Hiss,macam-macam ada ...(wah macam Astro lak pak guard ni).



..ada badak sumbu,landak,buaya,kuda,pelanduk dan macam-macam specis burung...



Dengar nama badak,cikgu mas terus melompat...nak tengok badak!!,nak tengok badak !!!




"Berapa hengget nak masuk ni..??



"Free saje,masuklah kalau nak memancing pun boleh.."kata pak guard..



Ya Allah free,punyalah cantik tempat ni...free jer...kalau free apa lagi...





kalau Zoo Negara negara 15 hengget..masa di Setapak selalu gak pi Zoo...nape??



...tu tempat dating,masa tu tahik gajah pun wangi,beruk pun nampak cantik je..



bila monyet rapat-rapat dengan monyet jantan rasa romantik sangat..he.he..







Masuk je,wah syahdunya tempat ni,....dah lama tak tengok paya,ni paya semulajadi.cikgu mas memang suka alam sekitar,tenang je..cantik sungguh..Insaf lihat kebesaran Allah,pas ingat zaman jahil masa dulu-dulu...tu






Kawan-kawan jom pi sini...tapi lum banyak binatang lagi,kalau tebal sifat kebinatangan tu lagi elok datang,tempat ni konsep Zoo Terbuka,boleh tengok real binatang yang ada,pas tu fahamkan adakah sama manusia dengan binatang??Sesungguhnya manusia adalah sebaik-baik kejadian,tapi manusia je yang mencampak diri ke arah kebinasaan.Bila sebut perkara ni teringat pembunuh adik Nurul Jazlin,yang masih bebas,jadi makanan buaya dan badak ni pun bagus..cikgu mas teremosi lak...


Tak lama cikgu mas kat situ,bila panas,balik cari makan tengahari,pi la Jusco Equiene Park..wah ada orang belanja cikgu kat Secret Recipes...cikgu pun order Tom Yam Kung,Green Apple Juice dan Rasberry Cheese Cake...yum,yum...tapi masa makan cikgu teringat badak tadi...aaaah lantaklah.....biarkan badak dengan dunia yer..




Sabtu, Mei 9

Ombak dan pasir.....(Rintihan si anak laut)






Hidup bagai mainan ombak pantai..

Adakala tenang,adakala menganas..

Kekadang damai,kadangkala mengelodak..

Namun tetap datang,pergi menyapa si pasir pantai.....

Si pasir ternanti-nanti,menduga,meramal bunyinya ombak..

Kadangkala si pasir di belai...

Sering juga si pasir di hempas...

Pasir Pasrah.....menanti tibanya ombak...

Kerna tanpa ombak..pasir kering dalam kegersangan......

Jumaat, Mei 8

Senandung Anak Laut..jom pi kampung cikgu..

Di atas menara..cikgu mas merenung laut..nun ke Pulau Besar sambil menyanyi lagu....
"Penyu menangis,siapa yang tahu".....Retak ...hatinya retak..
Tak tahu..adik tak tahu.....

Atas menara ada jambatan gantung.....nk pergi ke restoran terapung.... tu...menjerit-jerit cikgu mas bila budak-budak kg kacau..goyang-goyangkan..nak mengorat lah tu..cikgu mas kan comel..

Pas makan,jom kita pimpin tangan..menyusur pantai naik atas menara tu... kita tengok Pulau Besar......Pulau misteri..Pulau Keramat.....jgn caya nanti..jadi khurafat....Ustazah cikgu mas beritau...kat Tadika Idealis...


Cikgu mas tengah survey tempat ni nak belanja u all makan kt restoran dalam perahu ni... jangan takut cikgu mas ni...platinium card holder.....tapi Bank Cap Ayam ye..



Kat sini..ada Restoran terapung..Seafoodlah menunya..tapi yang ni tempatnya eksklusif sikit.. masa makan tahu-tahu dah ada kat tengah laut.....kelasss kan..kat Venice pun tak de cam tu...





Sign board dari jalan Besar Melaka-Muar,Jalan lama ye...kut highway tak jumpa..pagar merah tu,klinik check perut kalau orang kampung mengandung..Klinik Ibu dan Anaklah..

Khamis, Mei 7

Pantun ...hatiku...



Selagi kita hidup............................



Pak kulup,anak Juragan
Mati diracun muntahkan darah,
Hidup di dunia banyak dugaan
Pada Allah kita berserah.



sayang sayang buah kepayang
Buah kepayang hendak dimakan
Manusia hanya boleh merancang
Hanya Allah yang menentukan.



Nyiur rendah,buah setandan
Diambil sebiji lalu dibelah.
Sudah nasib permintaan badan,
Kita dibawah kehendak Allah.



Anak ayam turun sembilan
Mati seekor tinggal lapan
Duduk berdoa kepada tuhan.
Mintak Allah jalan ketetapan...

Selasa, Mei 5

Aku sedih...

Sempat gak `usha` yang ni...kena kuar ASB ni....kalau nak yang ni..

Ni lah handphone buruk yang kena gelak tu... standard budak darjah 3 punya..hu.hu..

Beria-ria mamat ni melayan aku...tengok gaya yang nak beli tu macam pompuan kayo...je




1st May baru ni..sampailah ajal handphone buruk ku..dah tak boleh on dah..picit-picit..tekan..tekan,ia tetap kaku,gelap,keras dan sejuk..beri bantuan pernafasan pun tak gak berdenyut,redhakan je lah...takkan nak hantar baiki buat kena gelak je..silap-silap harga baiki lebih dari harga dia..maka bersemadilah ia di gobok buruk..pape pun aku sayang handphone tu,aku beli untuk hadiah diri sendiri masa birthday 3 tahun dulu.


Cammana dah tak de hp..?? terjumpalah hp nokia hitam (yang kat atas tu..) jenis apa entah tak pernah aku ambik tahu.Aku pun pakailah...ada rezeki nanti cadang nak cari yang lain....
Semalam,hphone ni pun bunyi masa tengah mengajar...sebab call penting aku angkat jugak.Pas jawab dua pelajar depan meja guru tersenggih-senggih kat aku...

"Nape"..aku bertanya...
"Hphone cikgu macam adik saya yang darjah 3 tu punya"...pelajar tu jawab..

h.hu.hu..sedihya aku....dia sebenor nya nak bagitau handpone aku jenis cap ayam lah tu..

"sampai hati awak..ye lah cikgu mana ada duit nak beli hphone mahal-mahal"....aku menjawab dengan nada merajuk..


"Cikgu belilah hphone baru cikgu...ada Nokia E70,canggih cikgu,N81,N96...N95 pun dah murah sekarang cikgu"....beria-ria budak ni menerangkan kat aku..

"Yer ke"...nanti cikgu tengok..aku jawab confident padahal aku tak pernah tahu pun jenis handphone...yang diorang sebut tu...aku tak berminat..

Tapi jauh sudut hati aku rasa tercabar gak..budak sekolah pun lagi advanced dari cikgu dia..

Balik sekolah aku pun cadang nak survey handphone baru..hajat hati nak ke Sunway Pyramid tapi jem lah kat situ..so aku pi survey yang dekat-dekat dulu...

Ya Allah..mana-mana yang pelajarku sebut tu..semuanya ribu-ribu hengget..kalau tak silap N96 or E70 tu harganya dekat 3ribu..lebih kurang gaji basic cikgu sekolah sebulan....

N95 yang diaorang kata murah tu..kurang sringgit 2ribu..aku belek ,angkat .letak..pusing..letak balik..tapi tetap mantain...buat gaya perempuan kayo..


Beria-ria mamat jual hphone tu melayan aku..kat 15 minit gak....


lastly aku closing jual beli dengan ayat biasa....."Takpe lah ye..kalau malam ni saya mimpi handphone ni..saya datang balik,beli terus!!!...la tak jadi rupanya.terkebil-kebil mamat tu..sori ye...


Dalam kereta aku terpikir..apa jenis agakya Bill Gates n Donald Trumph punya handphone ye.??


P/s..Pada sapa-sapa yang ada hphone beribu-ribu hengget,janganlah senggih tengok makcik-makcik cam saya ni pakai handphone cam ayam..kita orang ada hphone gak,asal boleh call n sms dah la...Betul tak en azli...(pemilik N95 yang saya tengok tu..)

"Wahai Jiwa Yang Tenang..."




"Takkala..kehidupan dibebani kesibukan....


Kadangkala terpinggir jiwa yang kekosongan.....


Segarkan ia dengan nasihat keislaman.....


Ceriakan ia dengan kelapangan wasiat iman....


Moga jiwa kita tidak pernah lagi mencari kerendahan....


Kerana Syurga hanya memandang ketinggian.........."

Ahad, Mei 3

Cikgu..oh cikgu..


Esok sekolah balik...3 hari cuti rasanya kan elok kalau sambung jadi 30 hari.(tak bersyukur la tu ..ada orang tak cutipun walaupun hari buruh..contohnya en azli..he.he)


Bukan apa,kerjaku setinggi gunung..kertas exam,key in result,fail meja,headcount dan macam-macam ada (kalau cikgu ..diaorang tahu la..)kalau cikgu ada bibik kan bagus he.he...jgn mengeluh amanah tu...


Tak puas hati nak sambung gak..cikgu ni kan,semua orang kata kerja senang,cuti banyak,balik awal n just campur dengan budak...tapi sebenarnya kerja kami ni..tak tahulah..kami ni la driver (hantar budak ke mana-mana),nurse(kalau sakit)tukang kebun(kalau gotong royong)kerani (tu..hari-hari)tukang masak(hari kantin)pengadil,jurulatih,bodyguard,polis trafic ,penyelia,dan macam-macam lagi la...(macam gambar atas tu...tu tengah wat kerja akauntan tu..)...wat tenangkan hati cikgu mas... Selalulah anggap tugas tu ibadah...ye..
Tapi bulan Mei ni indah sikit bagi cikgu-cikgu...nape..???
  • Ada Hari Guru - nanti ada nyanyi-nyanyi,makan-makan n yang paling best dapat hadiah..
  • Cuti Penggal Kedua - Jangan marah 13 hari tu....

Tapi jangan lupa..angkut kertas periksa pertengahan tahun balik kampung,kerja terus kerja walaupun cuti.....

For motivasi....Selalulah anggap kerja tu ibadah..bekal or saham untuk akhirat...pasti bebanan terasa ringgan........Insyaallah...

Sabtu, Mei 2

Satu kisah 18SX..


Masyaallah..suspens ye tajuk story saya kali ni..nak cerita apa ni????..n apa kaitannya dengan gambar budak-budak atas tu..sebelum saya mula saya mohon maaf mungkin kisah saya ni menganggu sentiviti mana-mana pihak.Tak berniat di hati saya,sekadar berkongsi cerita n mengimbau pengalaman...
Kisah ni berlaku sewaktu saya mula-mula posting dulu.Keluar Universiti,tak sampai sebulan saya dah dapat surat penempatan.Bentong sebuah daerah yang begitu asing bagi saya..Alhamdulilah Bentong hanya mengambil masa 40minit shj sampai ke KL.taklah bimbang sangat sebab masa tu .. "hatiku tertinggal di Kuala Lumpur".dapatlah saya bertemu dengan sapa-sapa yang patut.eeem.
Tahun pertama mengajar,adalah satu cabaran yang besar bagi saya.Ditempatkan di sebuah sekolah teknik,majoriti pelajar pada masa tu adalah lelaki.Kelas yang begitu menduga saya ialah kelas pelajar Vokasional,terutama Kelas 5 outomotif/Kimpalan.Ganas betul budak-budak ni.Mereka agak kurang berminat nak belajar apatah lagi nak belajar Sejarah,yang diaorang tau main dan terus main,mengarut,loyar buruk dan tido..
Yang paling saya tak tahan,otak yang kotor,sering berfikir secara songsang,dan bila mengarut macam dah kahwin 10 tahun gaya bercakapnya.Saya tak boleh salah cakap,mereka akan menafsir perkara lain..perkara apa?kalau tak dikaitkan dengan seks...sabar je la,sedangkan pada masa tu saya muda lagi baru 24 tahun dan dah tentunya belum berkahwin,,jadi saya rasa sangat malu..geram dan rasa seperti terkena gangguan seksual kalau orang lain dengan orang dewasa saya pulak dengan budak 17 tahun.Saya dibuli pelajar..ye la kita muda lagi ,cikgu baru takkan nak marah-marah nanti hilang ayu nya..kan masa tu mantain ayu..he.he
Antara yang mereka songsangkan...dan menyebabkan saya hilang arah...
saya ajar pembahagian sosial masyarakat N.Sembilan.Atas sekali Yang DiPertuan Besar,bwh dia 4 orang Undang,bwh Undang Lembaga,bwh Lembaga ada Buapak dan bwh Buapak ada anak buah yang di panggil Perut..ni yang terakhir..
"Perut"???? mereka gelak besar
"Cikgu !!!! bawah Perut ada ape???.."Mana ada pape"..habislah mereka golongan terbesar,saya jawab soalan Ibrahim..kami panggil budak ni Berahim..
"Ada cikgu..cuba cikgu tengok bawah perut ada apa?....sambil gelak besar,n ,menepuk meja
Saya dah dapat menduga apa maksud Berahim..saya diam..hiiiss kurang ajar betul budak ni,saya menyumpah dalam hati..
Pernah saya menerangkan.."Permodenan Siam byk dilakukan oleh Raja Chulalongkorn"..tiba-tiba kelas saya jadi gamat.."Nape ???,saya bertanya....
"Cikgu!!!!!Berahim kata Raja Celah Kangkang"!!!(maaf saya terpaksa taip gak,kotor betul bunyi ye kan)..saya hilang arah!!!! Gila apa!! budak ni.Saya marah,tapi saya diam.mood saya hancur hari tu.Saya rasa budak-budak ni tak hormatkan saya langsung.Saya rasa down,saya tak boleh kawal kelas,kalau masa praktikal dah pasti saya fail...
Saya mengadu kat sorang kawan..."Nape lah budak2 wat saya cam tu,???terutama Berahim,gatal betul budak tu"
"Bila dia mengarut n mencarut ,ko bukak je seluar dia.".kawan saya menjawab sambil ketawa..
"Gila ko..syok dia nanti aku dipeluk ye..kalau tak pun...aku yang pengsan ..kami gelak sama-sama....
Klimaks kemarahan saya berlaku masa saya masa mengajar tajuk `Perkembangan Perlombongan di Tanah Melayu..Saya menerangkan antara kawasan Perlombongan Arang Batu di Selangor ialah di Batu Arang dan Batang Berjuntai.Tiba-tiba kelas saya jadi gamat,gelak macam orang tak sedar diri,yang paling kuat dah tentunya Berahim..
"Nape Berahim,apa yang tak kena???saya separuh memekik,marah saya hari ini..
"Cikgu!!!!Zamri punya @$%* hitam macam arang,pas tu berjuntai,dia jawab sambil gelajk terbahak-bahak.Yang lain apa lagi.Zamri tersipu-sipu kesian budak tu..
Ya Allah ni tak boleh jadi..tetiba sy dapat idea...
"Berahim..awak mari sini...."
Berahim datang ke depan dengan muka tersengih-sengih....
"Khairul , Faisal dan Helmi pun mai sini".3budak ni pun tak kurang ganasnya,badanpun besar mcm pemain ragbi..."Nape cikgu,?? dua tu bertanya..
"Pegang Berahim,pas tu bukak seluar dia kita nak tengok @#$% Berahim berjuntai ke tidak..arah saya dengan nada yang sangat geram.
"Boleh cikgu"mereka terus pegang Berahim,Berahim lak meronta-ronta.Kelas jadi sangat gamat.Kalaulah Pengetua lalu mati saya..Berahim masih meronta,budak 3 orang tu memang kaki buli,seluar Berahim hampir terlodeh,nak nampak seluar dalam.Yang lain macam tengok gusti..Syukur kelas tu tak de pelajar perempuan
"Sudah,berhenti "saya menjerit,saya jadi takut.Saya tarik Faisal,Khairul dan Helmi dari terus mengerjakan Berahim.Berahim tersipu-sipu sambil betulkan seluar dia .tapi muka dia berubah,
"Lain kali jangan otak kotor lagi..tajam saya pandang Berahim.Saya terus pergi..
Balik rumah saya sangat menyesal.Saya tak patut malukan Berahim macam tu,Saya tak suka dimalukan tapi buat Berahim macam tu.Saya tak boleh tido...Esok saya masuk lagi kelas Berahim,saya tengok Berahim tak macam biasa,diam dan banyak menundukkan kepalanya.Berahim jadi sangat lain."Berahim marah aku ni" kata hati saya.
Waktu rehat,saya nampak Berahim,dia nampak saya tapi macam menggelak dari memandang saya.Saya pegang nasi lemak,hajat hati nak makan kat bilik guru....
"Berahim,ambik nasi ni,makanlah pas ni jumpa cikgu ye" saya mendekati Berahim
Dia menolak,tapi saya mendesak dia ambil..Pas rehat dia jumpa saya,dengan rendah diri saya minta maaf,dia jugak mintak maaf.Saya pujuk Ibrahim,nyata budak lelaki ni mudah dipujukSejak tu Berahim jadi budak baik,dia tak lagi menganggu kelas dia sangat menghormati saya..Kat manalah Berahim sekarang ye!!!!
Pas 9 tahun mengajar,sesungguhnya pengalaman mendewasakan.saya kini boleh mengawal kelas dengan baik.Dan saya belajar ...budak-budak ni perlu didik dengan lembut dan berhikmah.Camana nakalpun mereka perlu perhatian yang istimewa.Peragai mereka,menandakan mereka nakkan perhatian..Kepada berahim cikgu harap Berahim dirahmati ,bahagia dan berjaya dalam hidup...

Jumaat, Mei 1

"Aku seorang Guru"


saya ni lah tak tahu la kenapa..g mana-mana orang tau saya ni seorang cikgu,tak de pun cop kat dahi,hidung or dagu saya perkataan cikgu .Kalau polis ok lah dia orang pakai baju seragam.Tapi saya sekali bukak mulut terus orang boleh tahu saya ni cikgu.nape ye,?? hendaklah juga orang teka saya ni pilot ke,engineer ke or doktor ke he.he.Pernah saya tanya macamana tau saya cikgu?Jawapannya,alah bila bercakap ayat cikgu tersusun katanya,cara dress up pun orang tahu kita cikgu..ye ke?? saya pakai macam orang lain pakai gak,ok la dah memang kami cikgu..aura la tu,jangan kata saya perompak dah la...dan saya juga sedar bila saya bercakap,perkataan favourite saya ialah..faham tak ?..ok tak..dan nada saya selalu macam bunyi menerangkan sesuatu.Pape pun saya bangga jadi cikgu..
Kalau nak hitung umur,saya ni katogeri cikgu muda lagi..(perasan la ni) betul la..muda.Tapi dah memang sejak saya mula posting student saya memang dalam katogeri usia 16-17 tahun .mula posting tahun 2000 jadi ,student sulung saya sekarang dah masing-masing usia 25-26 tahun.Dan kalau mereka terserempak saya,mereka masih mengingati saya,walaupun saya kadang-kadang ingat-ingat lupa,Biasalah macam kita jumpa PM,kita kenal lah Dato`Seri Najib,tapi Dato`Seri tak kenal kita (tu nak bagitau saya popular la tu..he.he)dan bulan puasa thn lepas reunion mereka di Taman Melati KL,mereka jemput saya..terima kasih semua.
Mengingati student saya,pernah saya solat di Masjid Jame`KL,saya memerhatikan seorang gadis manis yang begitu tekun menunaikan solat walaupun dalam waktu singkat sebab rush nak masuk kerja,doanya panjang dan khusyuk,dia pandang saya,kami berbalas senyum,tiba-tiba dia bersuara "Ya Allah,cikgu..tak ingat saya ke"? Ye lah pelajar saya..ingat-ingat balik budak ni dulu boleh tahan nakalnya,tapi saya bangga lepas sekolah saya jumpa dia di tempat macam ni..
Pernah satu malam,saya g Up town Danau Kota,saya berjalan,di hadapan saya sorang gadis memakai singlet putih,rambut paras panjang kemerahan dilepaskan,memakai jean ketat hitam separa lutut,membaluti punggungnya yang bulat.Dari belakang gaya super model,saya asyik memandangnya dari belakang,tetiba dia menoleh untuk menyapa boyfreindnya,kami bertentang mata.."Cikgu..apa khabar? dia separa memekik bila terpandang saya. "Ya Allah Ariana rupanya..gadis pemdiam,yang begitu baik di kelas.. dalam hati saya "Kenapa ko jadi macam ni".Pape pun dia masih sopan dalam bicara,berbudi dan mengenali saya.Saya doakan yang terbaik untuknya.
Dan yang terbaru,saya hentikan kereta menyinggah nak beli nasi lemak,seorang ibu muda,kecilnya tubuhnya,bersama suami turun dari van yang sarat dengan alatan mantainance,dia memandang saya,saya merenung dia,saya tau saya kenal dia tapi tak tahu kat mana?dia tak bersuara dari gayanya dia nampak lebih tua dari usia,nampak penat.Hati saya meneka dan tiba-tiba saya bersuara "ni Sarah ke????
"Ye cikgu..saya memang nak tegur cikgu tapi takut salah orang nape lak cikgu ada kat sini,cikgu kan di Setapak"... " Cikgu dah pindah,nape nampak lain skrg?saya menyoal sebab budak ni pelajar yang cerdik di kelas dulu."Baru habis pantang bersalin cikgu...anak kedua.Dia memperkenalkan suaminya pada saya.Sarah sekarang tolong suami meniaga,buat aircond,wiring dll sambil memberi saya kad perniagaanya.Baguslah jadilah tulang belakang suami,pada Sarah doa cikgu mengiringi.Dan baru ni aircond rumah saya bocor,saya teringat suami Sarah,saya call dia begitu ikhlas menolong.
Begitulah antara episod saya dan bekas pelajar..cikgu sayang kamu semua.Kamu adalah antara rempah ratus dalam kehidupan cikgu.Siapa pun kamu semua kini,ternama atau tersisih,kaya atau miskin,bahagia atau derita doa cikgu sentiasa mengiringi,jangan pernah malu untuk menegur cikgu jika terserempak kat mana-mana.Hadaplah hidup ini dengan jiwa yang berani dan tak pernah lupa kita adalah hamba Allah yang punya tanggungjawab dan amanah.I love u all............................

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today