yg sudi bersama cm....

Khamis, Mei 7

Pantun ...hatiku...



Selagi kita hidup............................



Pak kulup,anak Juragan
Mati diracun muntahkan darah,
Hidup di dunia banyak dugaan
Pada Allah kita berserah.



sayang sayang buah kepayang
Buah kepayang hendak dimakan
Manusia hanya boleh merancang
Hanya Allah yang menentukan.



Nyiur rendah,buah setandan
Diambil sebiji lalu dibelah.
Sudah nasib permintaan badan,
Kita dibawah kehendak Allah.



Anak ayam turun sembilan
Mati seekor tinggal lapan
Duduk berdoa kepada tuhan.
Mintak Allah jalan ketetapan...

13 ulasan:

Azemi Ali berkata...

Salam cikgu Mas,
Gambar kat mana ni? Cantik. Melaka kah?
Org Melaka pandai pantun seloka gurindam kencana..

Atikah berkata...

Salam Kak Mas... Berpantu bagai hari nie yer... Pandai juga Cikgu Sejarah berpantun...

Cantik gambar tuu.... ingin ku pergi ke sana....

cikgu mas berkata...

wksalam..en.mie

Pengkalan Umbai,Melaka,kampung saya tu..pi lah bawak anak2,mesti depa suka,sebab susur jambatan tu sampai ke tepi laut,then naik menara,boleh nampak Pulau Besar..10 minit je dari pengkalan,pas tu belanja famili makan ikan bakau..

aah,saya anak melaka jati so bolehlah berpantun sikit..sikit,mak saya kalau marahpun dia akan pantun,cam ni bunyi nya..

Anak cina tocang tercacak,
pakai baju,koyak rabak
tak dengar cakap mak bapak,
kaki lima badan tercampak..

kalau dah berpantun cam ni makcik tu,marah betullah tu,,

cikgu mas berkata...

memang cantik,tika..alah2 Bali gitu (nk menipu lah tu) pergi lah, Pengkalan Umbai Pernu Melaka,kampungku tu..sekejap je dah sampai,kalau minah rempit cam k.mas pecut 120-140kmsj.1jam 1/2 dah sampai.kadang-kadang bwk kereta laju hilang stress tau,rasa melayang je,tapi doalah jgn melayang tetiba ada kt syurga..he.he

pi lah tika,polish ur skill,snap-snap pict.
kalau ku ada,ku belanja makan ikan bakar..(belanja saje..)

~red~ berkata...

salam...
adik & kakak lebih kurang je.
2, 2 pndai brgurindam. ;p

nice pic. tenang je jiwa tengok kebesaran ciptaan Allah s.w.t ...

cikgu mas berkata...

Salam merah..

adik kite tu menuntut tak habis..sebab tu jadi gitu gila isim..(dia je faham)cari tun teja lah,cari hang tuah lah..cuba nasihat sikit..

Jom pi kg kite..nanti kite recommend awak kat mak kita..tapi mesti pandai wat cencalok..kalau tak boleh pi menuntut dulu ye..he.he

ni..Pantun 2 kerat

Red tu.maknanya merah
cik red jangan marah!!!

zedmagel berkata...

Cikgu Mas,

Piring baru, sudu pun baru,
Mari letak di atas meja,
Cikgu baru, saya pun baru,
Baru nak mula berpantun mesra.

( Kena ke pembayang saya ni?)

Jinak-jinak burung merpati,
Jinak lagi si anak merak,
Jinak merapati di dekat lari,
Jinak awan dek mendung berarak.

cikgu mas berkata...

Salam zed...t.kasih sudi singgah

Jerih kunang mari melampir
Kumbang dagang rajuk melara
sirih pinang,pemanis bibir
di medan maya kita bermesra

Tercucuk duri jarinya mulan
Merah kerundung hiasan suri
Senyum mentari tawanya bulan
Mengapa mendung yang tuan cari..

~red~ berkata...

salam k.mas...

sayang sayang aduhai sayang
adik bingung bertambah runsing
hendak buang terasa sayang
udah mnjadi darah dan daging

haha... pantun kat ats ni x de kena mengena dgn saya. saje je kasi kat k.mas. ;p

sape la nak kat sy ni...
cencalok pn x pndai buat. haha...

adik k.mas tu tgh brserabut & bz dgn keja dia.
sian dia...
mintak2 la kerjaya cikgu x se busy gitu. huhu...
kalo ada rezqi, sy nk jd teac. of english
pray 4 me yea =)

p/s: sy jd tringin nk melawat restoran terapung bila tgk pic holiday k.mas yg latest tu... I love ocean!

cikgu mas berkata...

Salam merah..sori ye minggu ni ku gile berpantun..


Tuai padi,antara masak,
Esok jangan layu-layuan
Intai dia antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan..

Gunung Jerai di Negeri Kedah
Kapal dagang di Inderagiri
Buat cencalok,syaratnya mudah
Masakan puan mengundur diri..

Indah perca kain berenda
Buat selendang panjang sekaki
Cita-citamu murni dan indah
Doaku Allah murahkan rezeki..

Ok..tak..gaya pemantun kebangsaan ni..he.he

~red~ berkata...

salam k.mas.

wah...
hebat bangat panntun k.mas.
kalah pemantun kebangsaan. hehe...

thanks 4 ur doa =)
mudah-mudahan k.mas juga murah rezqi (^_^)

"JANGAN TINGGALKAN ORG YANG KITA SAYANG UNTUK ORANG YANG KITA SUKA,KERANA ORANG YANG KITA SUKA AKAN TINGGALKAN KITA UNTUK ORANG YANG MEREKA SAYANG,JANGAN CUBA DAPATKAN APA YANG KITA SUKA,TAPI SAYANGILAH APA YANG KITA ADA" >>> kata2 di ats sesuai utk saya. hehe...

cikgu mas berkata...

kata Ipin dan Upin

Betul,betul,betul

~red~ berkata...

terbalik la k.mas.

kata Upin dan Ipin.
hehehe...

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today