yg sudi bersama cm....

Isnin, Mei 25

Cikgu di Raudah..disini air mata tumpah..

24 Mei 2008
Saudi Airlines,sampai ke bumi bertuah ini,aku sejak tadi merenung bulan sabit di langit,terpaku dengan cahaya subuh di bumi kecintaan Nabi ini.Cahaya mengerlip di dataran bagai kerlipan bintang dilangit.Dari kejauhan aku nampak kubah masjid Nabi,Ya Allah ia seumpama bulan penuh di kelilingi bintang beribu.Maha suci Allah,kami sampai jua ke sini,ku gemgam erat tangan sahabatku,mata kami bertaut,tiada kata antara kami,bahasa mata,bahasa jiwa sudah merungkai segala makna,Mata sahabatku bergenang,ternyata ia lebih kuat dari aku,dan aku.... tebing air mata ini runtuh seruntuhnya,tiada satu pun dapat menghalangnya.tubuh sahabatku .ku dakap erat,dan aku menangis dibahunya,dan ia berbisik lembut..kita sampai jua akhirnya...

Nabawi dalam hening subuh,
Merah langitnya...tersenyum si bulan sabit
melirik manis..pada musafir yang longlai jiwanya.
Nabawi pada hening Subuh..
Dingin anginnya..meresap ke urat saraf..
Mengelus manja pada si pengembara yang luluh hatinya...
Nabawi pada hening subuh....
Laungan kalimah Allah..memecah heningnya..
Santapan jiwa pada dalam kembara mencari bahagia...




Raudah...si taman syurga...
siapalah aku.....untuk berada di syurga..
Insan kerdil yang sering lalai...leka
hamba Allah yang katanya mencari redha...
tapi sering alpa,lupa dalam hidupnya...
khayal dalam gelak tawa hiasan dunia......
Dalam sujudku di raudah...
aku hanyut dalam tangis mengila...
lemah seluruh jiwa raga...
aku ingin terus sujud di taman indah ini..
Aku terasa seperti Nabi memandang sayu ke arahku..
menatap umatnya yang sering leka dalam ajarannya..
Ampunkan aku Ya Allah..
Ujian ini adalah lambang kasih sayangmu...
Tak sampai aku ke sini...
Jika ..ujian ini tidak menghampiri..
Dalam duka..aku terasa manisnya...
Allah..kau sahaja yang mengerti...


17 ulasan:

Atikah berkata...

Salam kak mas,

Subahanallah... cantiknya... betuahnya kak mas... dapt menjadi tetamu Allah mengerjakan umrah di usia muda... semoga Allah murahkan rezeki kak mas untuk p haji lak... Aminnn

Puisi kak mas tu meresap di hati ini...

manzlie berkata...

salam cikgu Mas...

Harapan sya semoga cikgu dimurahkan rezeki yang lebih dan dapat menunaikan Haji lak nanti..insyaalah

sukran
wasalam

cikgu mas berkata...

salam...tika

thanks for doa,tapi kalau k.mas pi haji boleh tak peragai gila-gila lagi?

meresap ???ye ker..??? oh tika tuhan saje yang mengerti..

cikgu mas berkata...

Salam..en azli..

Insyallah,thanks for doa..nanti panggil saya Cikgu Hajjah Mas Suria ok??..bukan gelarankan tapi keberkatan.Insyaallah,tu kan rukun Islam

Noor berkata...

salam,
ku baca satu persatu memori mu.. lantas ku adaptasikan menjadi memori ku.. meleleh air mata ku.. kenapalah aku tidak sepantas diri mu melakar bait2 indah tentang kenangan di rumah Allah.. tentang kenangan di masjid kekasih Allah..
Ahhh... janggal sekali bila yang menulis hanyalah seorang insan kerdil yang kekurangan ilmu...
tidak berperasaan kah aku.. sehingga tidak terlintas untuk mengarang bait2 syahdu tentang pengalaman ku disana.. tentang kerinduan ku yang tiada penghujung nya... atau... aku kah insan itu.. yang terlalu memendam... sehingga terlupa bagaimana untuk meluahkan nya...

cikgu mas berkata...

salam

waaah.hu.hu.aku sudah tidak mengenalimu lagi,apa kiranya sebegini puitis dirimu wahai si puteri katak??oh tidak,!!!usah kau menjadi kerdil,mememdam jutaan rasa,sedangkan hari demi hari kau sentiasa berlagu riang berkuang-kuang,kuang dimana diseluruh benua,lantas terhibur persada maya,
kembalikan dirimu wahai pueri katak,usah menjadi seperti seekor ikan talang,dipotong-potong orang menjadi santapan mereka yang kelaparan,..sudah !!!hentikan tangisanmu kau jua boleh menjadi sepuitis sasterawan negara,mencorak segala pengalaman dan jutaan rasa...ha.ha.ha kuang-kuang,kuang,tengok wayang nak,?? nice to kawan dengan u lah!!

Noor berkata...

part 1
Cissssssss..
turun ko kesini tun teja... ko andaikan aku seperti ikan talang??? yang dipotong2... dan digoreng dengan bawang.. uwaaaaaaaaa... tidakkkkkkk .. x rela aku yang buntal ini disamakan dgn ikan talang yang kurus melayang itu...

part 2
phewitttttt.. apakah benar seperti yg hamba baca?? tuan hamba mengajak hamba pacal yg hina ini menonton wayang bersama??? oh!! tuan hamba.. jangan.. janganlah tuan hamba mengajak hamba kepada pekara yang lagho.. (aik!! tetiba lak bertukar menjadi muslimah sejati.. he he)
sejati.. itu yang kau ucapkan.. la la la

manzlie berkata...

ikan talang ker ikan buntal ker hampaa dua oang memamg RAja lawak musim ke 4 nanti...kekekekekekekeekk

cikgu mas berkata...

Salam Noor..

(tolong baca komen ni..seperti gaya Ustazah Siti nor Bahyah atau Ustzah dr Mashitah Ibrahim.

Para penonton yang saya hormati.
Tidaklah menonton wayang itu tergolong dalam perkara yang lagho jika ia disertai dengan niat tidak mahu menjurus kepada kemaksiatan,yang membawa kepada pencampuran dan pergaulan yang tidak sihat antara bukan muhrim.Luruskan niat,pilih cerita yang mendatangkan manfaat. Insyaallah diredhai,sekian wassalam.

TGV KLCC..SUNWAY PYRAMID,OR ALAMANDA PUTRAJAYA..ok ke tak???

cikgu mas berkata...

Salam cik lie..

mulai sekarang,cik lie jadi pengkritik tetap kami yer,alah cik lie saje2 hepi2.Noor ni cute lah cik lie,kelakar...rasanya macam otak saya jer,kurang empuk (kata orang melaka)...

Atikah berkata...

Salam kak mas...

rindu ler.... bila nak jumpa nie... ada perancangan nak p melancong lagi ker? :)

cikgu mas berkata...

salam...Tika

miss u too..alah cik adik ni,jauh sangat ker Jabatan Perangkaan tu dengan sekolah ku.??.set hari jumaat bila-bila kat Alamanda ok tak?
melancong apa yer?? baru bulan 3 pi jalan,penuhkan tabung dulu ye..

Noor berkata...

salam,
KLCC, S/Pyramid or Alamanda??? ala, jauh tuh.. cathy cineleisure @ GSC one utama je lah... cheq belanja pop corn.. mem bosar belanja ayaq.. lepas tuh kita p makan2.. jalan2.. minum2.. lepak2.. tido2.. (wei.. nak tido balik umah arrr)
yey yey.. misti cik lie jeles.. wa ha ha cik lie tak bley ikut tau.. sebab ustazah kata kena p ngan muhrim je.. muhrim???.. a'ah muhrim ngan ustazah je tau.. ngan cheq x bley.. kuang 3x...

cikgu mas berkata...

salam Noor

GSC One Utama,eleeh!!tempat cheq main pondok2 jer tu..

Cik lie nak ikut ker??? alamak nanti dia bawak kita tengok cerita Arab???hang nak tengok cerita Arab ker?? cheq nak tengok cerita Melayu jiwang berkarat!!!pas tu dia bukan nak makan pop corn,dia mintak ikan talang kering buat pop corn ayaq lak sirap asam pedas!!malu wei,tinggal jer dia kat umah dia kecik lagi tak pandai tengok wayang gambaq,dia tengok Spa Q jer.

Atikah berkata...

Salam kak mas.....

He.. he.. he... lawak ler kak mas nie... cian en lie, makan pop corn ikan talang ngan sirap asam pedas.... aduhai... en lie.... best ker? Hmmmm... terfikir, cam mana ek rasanya.... :)

Boleh jer... kat mana2 tak kisah... hari jumaat, after kerja buleh ler... Tapi kalu nk p GSC, ari minggu ler... baru beshhhh...

cikgu mas berkata...

sedap tika pop corn ikan talang dengan sirap asam pedas,ada jual kat GSC One Utama Damansara..pi lah beli

nanti kita setkan jumper yer

Atikah berkata...

ha... ha...

InsyaAllah, nanti calling2 ler... kita set buat foto shot... anak kak mas yg cute jd model buleh? he... he...

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today