yg sudi bersama cm....

Isnin, Mei 11

Jom,jawab soalan cikgu............


Hari ini bermula exam pertenggahan tahun..cikgu kena jaga periksa.pas bagi kertas,cikgu pusing-pusing mengawas,berjalan ke hulu kehilir,duduk,bangun,berdiri.Tak boleh dok lama lalu penolong kanan nanti,dia beri jelingan tajam.Pandang muka budak Ting 5 Agrotec ni..macam-macam rupa yang ada... ada yang berkerut,ada yang steady,ada yang dah mengantuk..ikut lah jangan meniru cukup.



Cikgu mula dah bosan,berjalan ke hulu hilir,bunyi kasut tumit tinggi ku memecah suasana hening.aku belek Kertas soalan Bahasa Malaysia 2 .Peperiksaan setara sekolah-sekolah Teknik Zon tengah..Tetiba ternampak satu sajak..tajuknya Derita Pertama..bagusnya sajak ni.




Adam ialah bapa kita

yang tercampak dari seberang dunia

kerana mencari syurga

di celah buah Khuldi..


Waktu terlantar di dunia baru

hari tengah malam

ia tidak mengerti apa yang telah terjadi

mulutnya bisu...


Ia melihat sekeliling

mula merasa cemas akan kegelapan

segumpal awan hinggap ke kening

Ia tidak tahu apakah itu..


Sepanjang malam ia tercenggang

Dari hatinya mengalir sungai duka

Bagaimana akan ku tempuh rimba kegelapan

tubuh seorang..


Sepanjang malam air matanya

membelah muka bulan



(i) Berdasarkan puisi di atas,nyatakan perasaan Nabi Adam ketika kali pertama menjejak kaki ke muka bumi (3 markah)


......Yang ini biar budak-budak saya yang ting 5 tu.... jawab)



( ii ) Pada pendapat anda,bagaimana caranya untuk menempuh sesuatu kesukaran alam kehidupan (3 markah)



Soalan kedua ni sangat menarik perhatian saya jom kawan-kawan kita jawab...



..... Untuk ni cikgu nak dengar jawapan....dari pelajar-pelajar ni..


(a ) En.Azli yang nun jauh di sana....Brother kita yang kaya dengan pengalaman..


(b) Atika....cik adik manis yang selalu dengan cameranya tu...


(c ) Kak pinat....kakak yang sentiasa ceria dengan keluarganya..


(d ) En Azemi....mungkin seusia saya,yang selalu tampil dengan idea yang bernas.


(e ) Cik merah....gadis bawah umur.yang sedang ceria meniti alam remajanya..


(f ) Panggeran Langit...pensyarah muda yang selalu dibuai fantasi..


(g ) Uncle Kuntong....Yang lebih dulu makan garam dari kita semua..





dan mana-mana pelajar lain yang pandai dan bijak yang sempat singgah blog cikgu...cikgu akan beri hadiah......cikgu amat hargai jawapan semua.. i love u all....


Cikgu tunggu yer..................................





16 ulasan:

~red~ berkata...

biar sy jawab dulu.. =)

From my humble opinion, we should be strong enough to face difficulties in our life no matter what it is but with 1 small condition>> "usaha + doa = tawakal!".

This is my formula. It's not easy to success. Why I said like that? Because it's regarding to my observation on my study situation, it's all depends to myself.

Hendak seribu daya, x hendak seribu dalih...

Back to k.mas question, how to survive in our life?

it's easy to say as ABC but it's hard to do for certain people. For me, I must work hard & never give up in any probs. Kalo down sgt, cari someone that I can trust(usually my mum) & I'll tell her my probs. Baru lah lega...

But ada certain probs yg I can't share with her, cth nya soal hati... hehe..
kang x pasal2 kna ketuk kepala.. haha...

So, better ngadu kat Allah. Rahsia pn dijamin selamat. =)

Pape pn, berpegang teguh lah pada Allah yg 1! ahaks~ ;p

P/s: sy pn x tau sy ni mnjawab soalan dgn tepat or x. hehe... So, ape komen cg. sejarah??? hehe.... (^_^)

manzlie berkata...

Salam Cikgu Mas,

4 perkara yang selalu saya pratik kan pada diri saya untuk menempuh sesuatu kesukaran alam kehidupan:

1. Allah : Hanya Allah lah yang selalu dan harus kita pinta, kerana setiap insan yang ingat akan NYe ( Yakni solat 5 waktu dan jgn melakukan perkara2 yang dilarang) pasti ia takkan lupa kan jugak pada kita melainkan kita lupa pada Nye ( Lalai) .Allah adalah teman sejati , yang tiada dosa, nyawa, rupa bentuk dan segala galanye...Insyaalah setiap kesukaran kehidupan akan di permudahkan dengan Izinnye, kerana saya percaya semua dugaan yang datang adalah dengan izinnye jugak....

2. Doa : Berdoa lah setiap masa dan waktu padanye. Dengan doa jugak akan membuat kan diri ini insaf dan dari doa jugak akan mengingatkan diri ini siapa,mengenal diri kita ni siapa dan dari doa yang ikhlas akanminginatkan diri ini supaya senantiasa bersikap rendah diri, mulia,jujur,ikhlas dan bertanggong jawap( menghapuskan sikap tmak haloba, bongkak,riak )dari doa jugak dapat membersihkan hati yang hitam ni...menjauh kan rasa hasad dengki...doa adalah ubat yang paling mujarab selain solat, bila mana kita dalam kessusahan hidup.

3. Berusaha : Seperti cikgu2 semua tahu jikalau berdoa tapi tak berusaha tak berguna jugak. My magic Words " Berusaha Tangga Kejayaan" saya rasa semua tau kan..tu je rashia nye...

4. Positive Thinking : Beringat lah, setiap apa yang kita lakukanharus lah dengan perasaan dan hati yang positive. sebab ia datang dari kita dulu dalam lubuk hati kecil ini..Jikalau sudah ada perasaan Positive T apa jua yang kita laku kan akan lebih mudah dan positive. I never had any negative thinking to anyone eventhough that person look bad ! That's my style to solev problems.

Hmmm cikgu mas, nak tau hugak dpat hadiah apa ni kalau memang...hehehehehe gurau jee..

itu lah 4 perkara yang saya selalu pratikakn dalam diri saya ni..

sukran

wasalam

zedmagel berkata...

Cikgu Mas,

Apake hal lak ari ni ke jawab soalan peperiksaan. Kita orang bloggermaya la. Ini kertas SPM tak ada belajar lah.

yginsaf.com berkata...

salam cikgu mas ittew..
pasal restoran 'nasi ayam mancongkam' gombak..

pls read my previous entry:
MANCONGKAM

Atikah berkata...

Apabila menghadapi kesukaran dalam hidup... kunci saya istirfar (dapat tenagkan hati n mengilangkan rasa sedih) dan kesabaran... sabar dengan ujian yang Allah berikan... saya selalu ingat kesukaran hidup ujian Allah pada setiap hambanya... tanda kasihnya pada kita... kalau kita tak diuji... tiada peringatan buat kita menyebabkan kita alpa dan leka... Kak Mas, kalau saya tak sabar, dah lama saya hanyut... :( Satu saya pegang... walaupun kita berusaha untuk keluar dari kesukarah hidup, tapi masalah demi masalah melanda... masih dihimpit kesukaran... Saya ingat satu... saya merancang yang terbaik... tapi sebaik2 perancang adalah Allah... Tentu ada hikmah tersembunyi kenapa saya diuji dengan kesukaran... Kadang2 saya bersyukur dengan ujian yang Allah berikan... saya rasa saya lebih dekat dengan Allah... tempat mengadu...

Seterusnya berserah diri pada Allah... memohon keampunan... memohon doa agar memudahkan perjalanan hidup ini...

Alhamdulillah... berkat kesabaran... saya sudah merasai nikmat kemanisan... Syukur Alhamdulillah... Kak Mas doakan agar saya tak terleka dengan nikamt seketika yang Allah berikan ini... yelah... Nikmat yang kita dapat hari ini boleh ditarik balik oleh Allah bila dikehendakiNya...

cikgu mas berkata...

salam cik merah yang cute....

Mulai hari ini...k.mas declare u bukan lagi `under age girl`now u re big..big girl in the big..big world (lagu tu sayang,cuba sambung)...bole kahwin dah ni..

yes...u right..

- Allah for everyhthing.
- Someone to talk.
- work hard n never give up..

Pandailah dia,all the best moga merah terus berjaya dunia dalam hidup.

cikgu mas berkata...

Salam

Tetiba daku `terkesima` ni cik lie ke..Dato dr Fadzilah Kamsah?..sangat berkualiti ulasannya.thanks cik lie,pengalaman juga mendewasakan..

Yup...betullah tu..
Allah,doa,beruasaha n positive thinking...yes satu ramuan lengkap yang boleh memandu hidup ke arah kebaikan..Insyaallah.

cikgu mas berkata...

salam atik..

Sangat tepat..hidup perlu sabar,kerana Allah dah janji,Dia bersama dan menemani orang yang sabar.Orang perempuan memang kena sabar kalau tak sabar,hanyut kan.Sabar tu memang kunci hidup,penyelesaian takkan terbuka tanpa hadirnya sifat sabar dan redha.Doa k.mas tika terus kuat meneruskan kehidupan ini,kerana ketika meniti kedewasaan hidup lebih mencabar.

Cammanapun terus hepi dengan aktiviti klik,klik gambar tu..to be a profesional photographer..

cikgu mas berkata...

salam saudara zed..

kekadang kita kena gak buat apa yang kita tak puas buat dulu..masa SPM byk benda kita tak jawab.Agaknya sekarang ni kalau kita ambik SPM balik mesti bagus dari dulu.

yup kite semua blogger maya yang sedia berkongsi pape pun yang interesting..betul tak zed..kekadang kena sporting..

cikgu mas berkata...

salam en mie..

Insyaallah saya baca..tu lah suka sangat sebut mangcongkam saya teringat kedai tu..selalu saya pergi masa dok KL dulu..

Charlie Verona berkata...

kak ya..aku ingat lagi kau slalu ckp dgn aku dulu.." hidup ni tak semudah yg kita sangka kan "

Lantaran tu..aku kalau kau perasan, aku selalu memudahkan hidup aku walaupun dalam hati aku tau..hidup tu mmg bukan satu benda yg mudah...

yang paling nyata dalam hidup ni..

" apa yg paling kita nak.tu yang kita takkan dapat "

"Pada pendapat anda,bagaimana caranya untuk menempuh sesuatu kesukaran alam kehidupan"

Aku nak jawab soalan ni dgn satu metafora..

" dimanakah kemanisannya berada dipuncak gunung kalau kita menaiki helikopter untuk berada dipuncaknya "

----begitulah dgn hidup ni..dimanakah keindahan hidup ni kalau kita tak pernah mendapat cabaran dalam hidup---------

kesukrana dalam hidup adalah tangga bagi manusia untuk melangkah ke satu tahap yang lebih tinggi...

jadi kesukran yg kita dapat...

" harus disyukuri "

tapi pandai-pandai lah bezakan smada kesukran tu dugaan taupun Bala..

Dugaan biasanya tuhan anugerahkan pada kita untuk dia menaikkan martabat kita..

tapi bala, adalah satu hukuman tuhan pada kita...bagi menyedarkan kita...

~red~ berkata...

salam k.mas.

wah...
berbelit2 jawapan si charlie nie. hehe =)
Tp sy tetap faham.

Sbenarnya sy pun trtanya2 knapa k.mas kata sy gadis bwh umur??
adakah kerana sy blum smpai ke umur 21??
tapi sy telah melepasi usia 18 thn. So agak confuse la...

thanks k.mas.
May Allah also bless u! =)

cikgu mas berkata...

Yuupp..my dear brother..

"Hidup tak semudah yang kita sangkakan..." so siapa yang fikir hidup ini mudah,dia akan mudah kecewa...until now i hold that word...

wah,i like that metafora..tak sama orang yang panjat gunung dengan orang yang naik helikopter...betul tu..

Pape pun..jangan lupa,hujung bulan ni..ada sesuatu yang perlu ko langsaikan he.he,he..

cikgu mas berkata...

dear merah...

kalau kak mas lah,k.mas tak tidur malam kalau orang kata k.mas under age girl...diriku akan melayang-layang,betul ker,betul ker???...so bukan ker seronok kalau orang fikir kita muda n cute...

Yuup,bagi k.mas kalau masih belasan thn..lum 21..masih bawah umur

Merah..marah ker?? tak per pas ni k.mas panggil merah nenek..gadis lebih umur..

~red~ berkata...

hahaha...
terkekek2 red ketawa... xD

pndai k.mas wat lawak ek ;p
nenek apenye k.mas..
kawen pn blum dh jd nenek.
x besh la g2. jatuh la saham sayer. hehehe...

x mrah pn. ska ag ada.
nmpak sgt sy paling muda antara sumer.
hoyeaa!!!!
sy budak bwh umur!!! ;p

Atikah berkata...

Red, akak suka kalau org kata akak bawah umur... nampak muda n belia remaja gitu.. tak gitu kak mas?

Kak mas, hobi klik2 gambar akan ku teruskan... itu ler peneman dikala keresahan dan kesepian(tapi bukan keutaman tau... yang utama menyerah diri pada Allah...) but to be a pro photographer.. hmmmmmmm??????? :)

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today