yg sudi bersama cm....

Khamis, Oktober 22

Dah besar dah dia!!!!!




(marwan ketika berusia 6 bulan)......


Rasanya baru semalam aku melahirkannya....malam tadi masa menemankanya tidur,Marwan beritahu  aku secara serius "Mama..wan  nak sunat arr (khatan),please ma!!!...aiik napa tiba-tiba jer ni????,dari takut melihat proses berkhatan dia pulak yang mintak....baru 7 tahun tu!!!belum bersedia rasanya aku melepaskanya meniti alam remaja dan seterusnya meniti kedewasaan,tapi tu hakikat yang tak boleh aku elak...aku akan tua dan dia akan dewasa......tak selamanya aku menemaninya,dan meneman,menepuk dan membelainya sebelum tidur,tugas ni pasti akan diambil alih oleh isterinya...


"""Kenapa sayang???? nak sunat tiba-tiba!!wan kan baru darjah satu,paklong,pak ngah,pak uda,pak anjang,pakcik dan paksu semuanya sunat lepas umur 10 tahun,lepas darjah 4,pas dah sunat mama tak bolehlah tido dengan wan tau,mandikan wan,wan dah jadi budak besar,wan kena sembahyang betul-betul,penuh 5 waktu,puasa sebulan dan mesti fikir macam budak besar.Pas tu wan nanti akan tumbuh misai,ada janggut ...marwan dah sedia ker??""


jujur aku katakan aku belum sedia melepaskanya,aku ingin membelainya seperti bayi dulu,aku tak mahu ketinggalan melihat dia membesar.Aku bercadang membawa dia berkhatan selepas umur 10 tahun. Sekarang ni,apa pun aku nak buat aku dulukan kepentingan anak-anak,kawan ajak sambung belajar aku fikir anak,kawan ajak join pusat tuisyen yer aku pikirkan anak..Kesibukan ayahnya menyebabkan aku perlu memainkan peranan besar ..kataorang hilang bapaknya boleh pikir lagi...tapi kalau hilang anak boleh sewel loor (ni kata noor)aku setuju benar tu!!!


"Wan nak jadi budak besar lah mama,wan dah tak mahu dah main dengan dina,wan nak bawak motor,wan nak bawak kereta,wan nak main bola sepak,wan nak jadi tinggi,nak badan besar,kawan wan kata,semua tu boleh jadi bila kita sunat.....please mama!!!!!!!!!...

fuuuh...betul ker apa aku dengar ni???pada hal makanpun bersuap,baju sekolah aku pakaikan (dia belum pandai memasang butang baju)..membaca pun masih merangkak berbanding adiknya yang sudah boleh membaca ketika usia 4 tahun...bagiku marwan lambat matang,mak kat kampung bising dia kata cara aku melayan marwan menyebabkan dia sangat manja dan lambat berdikari,Tapi kelebihan marwan tubuhnya tak seperti boy darjah satu,dia kelihatan seperti budak lelaki darjah3,di kelas dia paling tinggi...


Amboii marwan nak besar cepat yer,???? nak kahwin ker???...dia senggih macam faham jer...aku pulak rasa bimbang..."tak per arr nanti mama bincang dengan abah yer."....kataku sebelum dia terlena....



P/S: Geng!!!ok ker,anakku yg baru 7 tahun tu dikhatankan,berapa usia yg paling sesuai berkhatan???,soalan ni jugak pada kak ummi,datin,noor,AZ,Rezeki,Patt,dan lain-lain kawan2 ku yg ada anak lelaki,!!!!geng2 yang bujang trang tang-tang tu kalau berani jawab arr,bila anda dikhatan kan???hehehehe...

31 ulasan:

rezeki berkata...

salam CM,
bagus juga idea marwan tu ngeh,ngeh,ngeh

anak saya dulu disunatkan masa darjah 1 di klinik di KL masa cuti sekolah.

masa sunat ok je, tapi masa nak bukak clamp tu , masyallah.

tau jelah, budak kecik, meraung mcm nk runtuh kat klinik

terpaksalah pujuk dgn mcm2 janji.
akhirnya semua alhamdulillah.

teringat masa zaman ku dulu, balik dr sunat naik beca roda tiga dgn kain pelikat gombang ngeh,ngeh,ngeh

afeezz berkata...

salam kak mas : klu dia dah nak, sunatkan je lah, tp rasanya tak perlulah kak mas kelentong dia macam2. Tak elok tuh.. cakap jer sunat tu sakit, marwan dah sedia ke nak menahan kesakitan?

- nasihat orang bujang -

afeezz berkata...

owh... saya sunat umor 12 tahun... hahahaa

ReD berkata...

salam kak mas.

anak kazen sy disunatkn masa baby lg.
hehe...
dia kata sng.
n bdk tu pun x kn igt ase skit bile beso2.

pape pun trpulang la pd k.mas utk tentukn b'coz he's your son. :)

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

Hebat anak CM, minta sunat lagi. anak2 saya tak bendanya nak mintak. Budak2 sekarang cepat dewasa la.

Kalau dia dah nak sunat, sunatkan aje, tak lah dia memutuskan saf sembahyang jemaah. Ok tuh.

nasihat afeez hensem tu bagus bebenor, jangan kelentong si marwan tuh.

p/s teringta anak kawan dulu, bukan beria nak sunat, then bila sampai klinik, dia tengok orang yang dah lepas sunat .... time giliran dia, dah siap bisu nih, tak jadi nak sunat. (jangan berulang kat marwan udah ler.)

dulu-dulu az zain cara kampung, pakai tok mudim, duduk atas pokok pisang lagi. sebelum tu berendam dalam sungai 2 - 3 jam heheh, dia orang kata bagi kecut. ngeh ngeh ngeh.

Dr Chenta berkata...

salam CM,
saya pun khatankan 2 anak lelaki saya selepas umur mereka 10 tahun tapi ada kawan saya yg khatankan anak mereka semasa masih baby lagi, mereka kata bagus....

senang nak jaga kot...!

aznaz berkata...

salam cikgu mas..

anak lelaki sya , sunat masa umur 6tahun jer masa tuh..syukur alhamdulilah takda apa apa yang buruk berlaku..lagi dia seronok...heheheh

waslam

alamanda berkata...

salam sifu,
anak aku baru darjah 2,
tapi besarnye dah sama ngan budak darjah enam. debab betol.
tapi biler sebot bab sunat die meraung kalah baby.
hihihi.

alamanda berkata...

eh aku lupe plak nak jawab soklan.
eh bagus tu mas. die sendiri nak sunat.
org kata kalau die bersunat masa kecik lebih mudah utk dijaga.
so ape lg. teroskan niat murni die tu.
kakseha kenal sgt ngan ko tau tak.
hihihi.

Atikah berkata...

Salam Kak...

Comelnya marwan masa kecik...

Kak... kalau dah marwan mintak... onkan aje... susah nk cari ank2 yng minta disunatkan... Mana la tahu after bersunat nanti dia lebih berdikari...

olive oyl berkata...

salam cikgu mas...

cutenya marwan semasa baby..besarpun hensem..

marwan...aunty olive tak dapat bayangkan kalau lps sunat nanti wajah marwan tumbuh janggut dan misai.......

Imran Paris berkata...

CM...anak saya Hadi sunat bulan April baru ni, usia 8 tahun...biasalah budak2 sunat....kejap je...esok2 baiklah...lama pun seminggu je skrg ni...kalau nak baik segera...ada byk pilihan, cuba tanya kat SJMC....tp mahai.

Saya sunat umur 9 tahun....saya sunat rileks je...tak nangis2...control macho....hahahaha

eh....anak En Li sunat masa umur 6 tahun...iye ke...sapa anak En Li tu...saya tak kenallah...saya silap baca ke:-D

Noor berkata...

Salam CM..

perghh.. bersemangat hang tuah si marwan tu.. kena bawak dik.. bawak cepat2.. sekarang nie dah tak macam dulu, tak sampai seminggu dah sembuh.. kadang2 kita yang mak-mak nie yang risau gaban.. budak2 tu rileks je.. heh heh

psstt.. mak aih, mai sunat kat KL.. kat High Castle tak dak tok mudim ke??

ngeh ngeh ngeh

p/s: lepas sunat pakai kain pelikat gombang & naik beca roda tiga.. teringat iklan Petronas.. 'aku sepak kang'

CM berkata...

Salam Tuan Ismet

bila baca balik dr sunat naik beca roda 3 saya betul2 teringat iklan petronas "aku sepak kang",betul arr,adakah watak iklan tu en rezeki@mr K. ni...

Tang meraung tu saya tak mampu nk tanggung silap2 saya meraung sekali..

CM berkata...

Salam Afeez

wah k.mas suka pengakuan berani afeez,darjah 6 baru khatan,patutlah afeez berjaya mengekalkan kecomelan afeez masa sek rendah sbb sunat lambat rupanya.

pas sunat dan-dan janggut misai tumbuh mcm sekarang ni yer,terus rupa cam bapak budak..

sunat sakit yer??

CM berkata...

Salam red

ada jugak k.mas dengar dikhatan masa baby,tapi dah terlepas masa baby yer...

CM berkata...

Salam AZ

nampaknya N3 cm ni berjaya mengembalikan nostalgia AZ,dan kekawan CM yg lain.

ye larr AZ harapnya dia tak hangat2 taik ayam,sampai sana nanti lari jenuh saya nk mengejarnya..

Tanpa Nama berkata...

salam kanda,

hahaha....macam2 pengakuan kita terima dlm n3 kanda nie...
akak...kakak angkat hanis sunat kat anak lelakinya usia 3 thn lebih kat Colombia Hospital, seremban...yg bestnye...lepas sunat, minta air milo....& slambe aje tanak d dukung & nak berjalan p ikut atuk beli air milo...& next day, balik umah naik basikal....hahahaha....sekarang dah darjah 1 pon dia...

CM berkata...

Salam doktor

tapi saya dengar adakala khatan semasa bayi boleh menyebabkan terpaksa dikhatan sekali lg,entahlah..tapi biasa masyarakat kita lebih memilih usia selepas 10 thn,tq doktor kerana sudi share..

afeezz berkata...

kak mas : lepas sunat terus tumbuh misai janggut dan sebagai nyer, smpi sekarang tak berenti2 plak.. hahaha.

sunat tu tak sakit, tp masa nak cucuk bius tu sakit ler...

CM berkata...

Salam ciklie

wah boleh seronok dia ciklie,biasanya budak2 takut,ni mesti papanya berjaya memberi motivasi,keberanian dan keyakinan tinggi pada dia..cayook ciklie..

CM berkata...

Salam fatimah,@patt@tongga

la rupanya ur hero baru darjah 2,sifu ingat darjah 4 dah,besar dia yer,bila nak sunat tu..???


adoii,terharu kak seha masih ingat kat sifu ni,rasa nya dah 20 thn tak jumpa dia,dia seniorku,aku form 1 dia form 5,masa tu dia masih lagi jelita yer,ye ker dia ingat patt,aku berhingus lagi masa tu,dia dah mmg lawa,berapa dah anak dia???kuat betul jodoh kita,dkt blog kita jumpa ramai kenalan lama..


patt!!!tolong jejaki zureen(zurina Yunos)last aku jumpa dia kat UM aku dah final year masa tu dia baru masuk UM melaui IKIP,dah jadi ustazah kot,Ainur Afiza pun masuk UM,Pengajian Bahasa Melayu...manalah diaorg tu,dah beranak pinak agaknya..

CM berkata...

Salam tika..

yer marwan mmg comel masa dia kecik,skrg ni comot jer..insyallah nak kn test jugak budak ni jgn bercakap jerr..

CM berkata...

Salam olive oly..


suker dia aunty kata dia hemsem biasanya dia akan terkiputt malu...


la kalau dia berjanggut bermisai mama pasti suka,hemsem tu..anak mama..silap aunty olive berkenan buat menantu.

CM berkata...

Salam Imran

harapnya tak de pape komplikasi arr,kt SJMC tu herge dia mama boleh beli tangan baru hehehe

oh ciklie mmg ada seorang anak lelaki yg sungguh hemsem,untuk keterangan lanjut boleh tanya dia sendiri..


sampai sekrang Imran mmg macho tu..

psssst imran,masa jumpa khairyn,sempat jugak merisik khabar ttg imran,harap kita dapat berjumpa ek..

CM berkata...

Salam Nooor


insyallah nk dibawak jugak si marwan ni..

agaknya tok mudim dikota tinggi masa tu cuti arr.

betul arr noor teringat iklan petronas..

CM berkata...

Salam hanis..

lama hanis tak beri komen,budak skrg mmg berani dik..hanis tengok arr marwan tu budak lg dia..


tu larr hanis macam2 pengakuan kita boleh dengar..sporting2 kekawan kiter ni...

CM berkata...

Salam afeez

bila agaknya pertumbuhan janggut dan misai akan terhenti hehehe


sakit sikit jer kan dik,bisa ditahan demi nk jadi org besar..

rezeki berkata...

salam cm dan noor,

mmg gelak tgk iklan tu, tapi masa tu saya sesorang je naik beca tu dgn muka menahan sakit ngeh,ngeh,ngeh

olive oyl berkata...

salam cikgu samas...

boleh ke nak cupp marwan utk buat menantu..tapi aunty olive tak ada anak lg...anak sedara ada lah 2 org...

anak sedara saya kan cikgu,bersunat masa umur 4 tahun..sayalah punya angkara..gi gatai mulut janji nak beli dia semua robot yg berlakon dlm..
transformers...


after bersunat nampak dia semakin bertanggungjawab.dia pandai jaga hati kita...tapi still la mcm perangai baby..takderlah pula tumbuh janggut mcm abg samad...

PINATBATE berkata...

Alhamdulillah, anak kakpinat berkhatan umur 8 tahun..rileks jer..tak nangis..cuma menitik air mata tahan macho...

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..
Powered By Blogger

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....