yg sudi bersama cm....

Jumaat, November 13

??????.....

inikah dugaanmu...


Hati pedih menangis
Jiwa ku yang suram
Malam yang panjang ini
Aku bersendirian
Merenung kehidupan
Memikir kesudahan
Pada siapakah hendak ku curah keresahanku

Aku berpaut pada sejengkal tali cuma
Itulah yang ada sementara aku
Hidup di dunia ini
Inikah dugaanku inikah kesempatan
Haruskah ku terus atau membiarkan
Ianya berlalu

Dekat di depan mata berat meluah kata
Terpendam segala apa dirasa sekian lama ini
Apakah kita nanti tiada dapat serasi
Ataukah hanya aku bermimpi untuk memiliki

Kesempatan yang datang tiada ketentuan
Mampukah ku memandang di kejauhan
Tak kesampaian
Sering terbayang-bayang tinggi lagi harapan
Entahkan ku sempat ataupun tidak
Untuk bersama mu

31 ulasan:

afeezz berkata...

salam kekanda mas : ni mesti lagu kan??

ummi humaira berkata...

salam CM..
aduh akak lagi pening coz tak fahaaaaam .tulun datin ...

Noor berkata...

Salam dinda..

melayan perasaan arr.. bagus2.. kadang2 kena layan jugak dik.. baru lah life is happening..

kak umi, pening arr.. layan tey kat 'ghulam' ok lah tu.. jommmm

ct berkata...

CM..

Amboooooooooo mentang2 rehat jumaat lama..sempat berpuisi..:)

Che' Pit berkata...

salam afeezz, haah lagu ning baizura..

hmm suka part dia tarik masa

"aku berpaut pada, sejengkal tali cuma"

hmm tapi kak mas leh ker berpaut mcm tu? kompius sikit

Dr Chenta berkata...

salam CM,

dugaan adalah lumrah kehidupan

sepertimana lautan
yg geloranya tidak pernah diam
walau sesekali tampak hening
di permukaan
namun di kedalamannya
gelora lbh mencengkam
dan ombaknya yg tidak pernah jemu2 menghempas pantai

kaubisikkan saja resahmu
pd malam pd bulan pd bintang
pd angin pd hujan
pasti dan pasti ada yg mendengarnya
wp pd saat kau berada di tengah2 lautan gelap
tanpa dahan utk berpaut
cemas, sepi dan takut
namun masih ada pengharapan
pd yakin hati bahawa makhluk
tidak punya kuasa apa2

fikirkan yg terbaik
jodohmu hingga ke akhir hayat
dan kalau bkn kerana
tidak serasi pun
kau pasti akan berpisah
kerana kematian dan hidup
mmg sebuah mimpi

pandangan mata sgt terbatas
namun akal tetap dpt melihat
bahawa di sana ada kehidupan
yg tiada berkesudahan....

p/s; di luar kemampuan saya utk memahami apa yg terpendam di lubuk hati CM, coretan di atas sekadar respon hati yg mungkin langsung tidak berkaitan....

Asnija berkata...

Salam K.Ummi...

Menyusup ke lubuk hati,
Bukan perkara yang mudah.

Sekadar bersimpati,
Belum dikira memahami.

Melihat dengan mata hati...
Setiap baris mengandungi
1001 rasa gundah, resah, sengsara...

ps: ok kak ummi...makin faham ke makin tak faham? He..he...

Asnija berkata...

Salam Mas,
Bangunkan kekuatan diri...
Dihujung nyawa...hanya kita yang dipersoalkan...

ps: Bila kita tidak boleh lagi mengharapkan apa-apa dari manusia...
Hanya Tuhan tempat pergantungan...

cikgu mas berkata...

salam adindaku afeez

kalau lagu!!! adinda nyanyikanlah,beralun di serata alam menghiburkan kekandamu ini..

cikgu mas berkata...

Salam kak umi

alah siannya,tak payah faham kak,untuk memahami adalah sukar,adakala kita sendiri tak memahami apa yg terjadi ke atas kita..

cikgu mas berkata...

Salam kanda noor

Lama dah dinda tak melayan perasaan,akibatnya perasan yg ada merajuk dan melara,bagai tidak dipedulikan...perasaan dan hati adalah sesuatu yg sangat halus,namun mengapa hati juga yang manusia suka sakiti..

cikgu mas berkata...

salam Ct

berpuisi,melepaskan gelodak rasa,agar mampu kita bersama rasai,maka ringgan beban yg ada...tq sudi bersama CM ni...

cikgu mas berkata...

salam Che pit

pandai adik akak sorang ni..hmm lagu tu..

kalau k.mas nak berpaut dengan tali kapal lah bukan tali rapia..kata orang sendiri mahu ingatlah..

cikgu mas berkata...

salam Dr Chenta

andai bintang mampu ku petik,ku hulur padamu tanda terimakasih kerana cuba memahami...

dear Dr

Dalam hidup yang sementara..
Tuhan titip kan kita ke dunia..adakah untuk merasai derita???tidak kata tuhan..

Sepi Adam dititipkan hawa untuk bahagia...
Namun persoalan nafsu dan godaan dunia,tercampak dua insan bercinta dari bersemamyam ke syurga loka di dunia penuh pancaroba..kata Allah mengapa larangan juga yang kamu pilih wahai manusia,terpisah dua insan berpuluh-puluh tahun lamanya,mengamyam rindu,sendu dalam rawan yang panjang.Kasih Allah menemukan mereka..


Bukan serasi jadi persoalannya
kerana takkan ada kesempurnaan dalam sebuah cinta,cinta yang sempurna hanya cinta tuhan,tapi manusia boleh beruasaha dari buruk menjadi baik dari hodoh menjadi cantik..tapi yang ada dibuang,yang tiada diidam,bagai nafsu sultan mahmud pada puteri gunung ledang..bukan manusia lagi jadi idaman tapi si bunian makhluk alam asing..


izinkan saya berhenti kerana perbandingan hyberbola yg saya beri bisa membuat minda menjadi buntu...namun semua perbandingan yang saya beri termuat makna yang dalam...terimakasihku pada mu wahai sahabat..

cikgu mas berkata...

dear datin nija

nyata kakakku seorang wanita perasa,bait kata mampu ditafsir,tapi bukan mudah menyelam dilubuk hati,tidak senang menafsir kerdip sayunya kilauan mata,tidak bisa membaca lekuk tawar dan manis senuah senyuman dan alunan tawa..semua tu bagai perhiasan yang ada dalam diri seorang manusia..


kata simpati bukan bermakna memahami,kata dibibir seringkali tiada yang sama dengan yang ada dalam hati,sering manusia terpenjara pada manisnya bicara pada karangan janji yang menjadi kalungan bunga,,,namun bunga layu tanpa dipelihara..tapi bunga tetap didamba untuk jadi perhiasan mata...

Kamsiah berkata...

salam cikgu
saya suka lagu ning baizura tu..
walaupun tak faham kaitannya dgn kehidupan cikgu..
saya harap semuanya akan berakhir dgn baik...
salam perkenalan

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

awat ni CM, az tak leh tengok CM yang perinag ni beremosi, hancus luluh hati az .


Bangun aku kini
Atas satu kesedaran
Walau ternoktah percintaan kita
Dunia terpaksa mengerti...

Bahtera kita tak pernah
Sampai ke pelabuhan.... wooo
Halaman kasih tak pernah
Tercipta taman Nirwana
Jalan yang kita lalui
Ketandusan... wooo
Gersang

Mengertilah dunia
Kita cuma manusia
Bukanlah untuk disatukan
Pasrahlah kepadanya... oaaa

Terimalah seadanya
Hidup dalam kedamaian
Usah dikesalkan perpisahan
Jadikanlah ia sebuah kenangan yang indah
Yang indah

cikgu mas berkata...

Salam Puan Kamsiah

malam tadi sempat ke blog puan,blog yang sangat menarik untuk saya lkunjungi...


hehehe,,tiada apa kaitan pun lagu tu dengan hidup saya,cuma lagu tu memori dan lirik sangat indah,lagu ni mula keluar ketika saya remaja,sering saya alun bila keseorangan,bila saya dah dewasa baru saya faham kaitannya dengan kehidupan seorang wanita..

salam kenal dari saya untuk pn sekeluarga..

cikgu mas berkata...

salam ayah zain tersayang

hehehe cm tak de apa-apa,cm tetap riang dihati semua,cm tetap senyum untuk semua..

sedap bait-bait kata yg AZ titipkan tu,penuh semangat,pasrah dan redha..saya suka menghayati bait kata dari Az tu...

maiyah berkata...

lagu ke atau puisi tapi cantik :)

Azemi Ali berkata...

Salam CM

Puisi yang penuh makna. Hanya yang menulis tahu maksud sebenarnya.

p/s - Tak masuk Facebook kah? Tak sudi jadi kawan FB kah?

Atikah berkata...

Salam Akak...

Kadang2 kita menzahirkan keadaan diri kita dengan puisi or lagu... sebagai satu cara untuk meluahkan apa yang terpendam... Jika seorang yang memahami kita dia akan mengetahui apa yang tersirat... tak perlu bercerita... Apakah betul telahan ku ini... coz saya biasa buat cam nie... he.. he.. he..

cikgu mas berkata...

salam maiyah

lagu tu,senang2 pi youtube pi kt ning baizura untuk lagu "inikah dugaanmu...layaaaannn maiyah

cikgu mas berkata...

salam en mie

alahai tak de apa yg perlu difahamkan sajer jer berjiwang..

dah-dah CM dah approve kt FB,hari tu sibuk,CM tak aktiff FB..

cikgu mas berkata...

Salam Atika

hah pandai pun dia,dari lagu tersirat kata hati cam kata Saloma..

"kisah aku,dia dan lagu,jangan dipisahkan"...

manzlie berkata...

salam cikgu mas..

amboi lagu Ning baizura...inagan Ning bibit...hehehe

wsalam

cikgu mas berkata...

Salam ciklie

amboii,ciklie yg dok makkah tu pun tau yer tu lagu ning baizura,,,ning bibik mana pulak tu???saje jer di nak mengusik orang...

hajah zainab bt abdullah berkata...

salam mas,

maaflah...kak nab tak berapa nak faham...agak kureng sikit bab2 bahasa berbunga2 nih!!
apa2 pun jika hati risau dsbnya, bermunajatlah kepadaNya..InsyaAllah everything will be fine then.
take care dear!

insan pendidik berkata...

salam CM.

Wah sahabatku ini berpuitis gak orang nyer. Puisi sebagai refleksi jiwa memasing...

masuk jugak cerite pinangan Puteri Gunung Ledang kat komen tu. Nama pun cikgu sejarah hehe

cikgu mas berkata...

salam k.nab

hehehe..tak de apa-apa kak,sajer nk berbunga tu...layannnn..mekasih kak,betul tu,Allah jawapannya..

cikgu mas berkata...

salam IP

alahai kunun-kunun jer tu,adoi malu pulak kat IP ni..

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today