yg sudi bersama cm....

Isnin, September 14

Keluhan seorang teman...


Baru-baru ini aku menerima panggilan dari seorang sahabat lamaku ketika di universiti,kami sangat rapat,makan bersama,ke kelas bersama,bergurau,menangis,berjaga malam bersama..segalanya seperti adik beradik,hubungan kami sangat rapat bagai isi dan kuku,aur dan tebing.
yah.!!!!!.(dia memang suka memanggil aku dgn nama yah,,kependekkan dari suria)...kau teruklah langsung tak ingat aku""...keluhannnya menusuk di pendengaranku...
"la sapa kata tak ingat,???sibuklah dari hari ke mari nak telefon,tapi selalu aku terlupa""
...aku membela diri
"ye lah tu,alasan jer"...nada temanku seperti merajuk,
dan lama kami berbual,bertanya hal kerja,anak-anak dan perancangan hidup masing-masing,Hanya berbual di talian tanpa boleh melihat renungan lembutnya,senyum manisnya dan mimik wajahnya,dalam pada itu terasa begitu rindu pada masa lalu,zaman kita boleh kita katakan zaman kegemilangan,zaman itu akan lebih banyak masa kita di habiskan bersama kawan,sahabat dan teman.kita pasti ramai kawan sepanjang kita meniti kedewasaan,
P/s : Masa aku tapi n3 ni dah nak pagi pun.....kepalaku dah sebu,apa yang ingin sampaikan ialah
....hubungilah teman-teman lamamu,ucapkanlah SELAMAT HARI RAYA...mereka pasti bangga atas ingatan tulus ikhlas dari kita,aku cuma mahu mengaitkan cerita di atas sengan ucapan Selamat hari raya.Berfikir sejenak dimana perginya teman sekolah rendah,menengah,kolej,tempat kerja dan kenalan lama mu,Jejaki mereka dgn ucapan penganti diri...

58 ulasan:

manzlie berkata...

salam cikgu mas...

say teringin nak cari teman teman sekolah sya masa sekolah menengah tuh..tapi tak tau lah..semua dah menghilang diri lak..heheeh
any Idea?

waslam

Ayah Zain berkata...

Salam CM,
Minta laluan,

Lie iklankan aje kat surat khabar, insya Allah jumpa nanti.

CM, mrszain tanya bila leh tukar kertas soalan sejarah.

Che' Pit berkata...

salam,

hmm ni nak jejak kasih ler ni ek? hmm sy ada sorg kawan sekolah rendah dulu yg mmg dah loss contact.. masa kat u dapat dgr citer dari housemate sbb doa senior housemate tu dulu masa kat sekolah asrama di seremban.. nak sgt jumpa dia, huhu..

afeezz berkata...

sy dalam usaha mencari semua kawan2 masa sekolah rendah dulu, alhamdulillah... dah dpt jumpa beberapa orang, dah berbuka bersama pon, syok sesangat...

cikgu mas berkata...

salam ciklie

teringin sajer dia ni,cikgu rasa guna facebook ciklie,mudah jumpa balik,boleh contact balik,hmm awek lama ada lagi ker?hehehe..kalau jumpa habaq naa...

cikgu mas berkata...

salam Az

aduhai sampai kena iklan kt suratkhabar,biasa saya baca tu nk cari wali nikah kt suratkhabar byk diiklankan,ciklie nk cari wali ker,? aiik jgn marah naa..


boleh ayah zain,tak da masalah bertukar soalan..email saya masurieya@gmail.com..sudilah mrs zain contact cm,mrs zain guru yg lebih berpengalaman..

cikgu mas berkata...

salam che pit

hah boleh jugak wat segmen jejak kasih...yg dicari tu pompuan ke lelaki..??

cikgu mas berkata...

salam afeez

seronokkan bila kita dapat wat cam tu,dan pasti semuanya dah berubah bentuk ada yg menguncup,mengembang,melebar dan macam2 arr..papapun kita pasti excited.

Hanis berkata...

salam kanda,

Alhamdulillah, sekarang nie hanis telah berjaya berjumpa kembali kawan2 sewaktu sekolah rendah & menengah rendah...facebook lah yang banyak menghubungkan kembali teman2 lama.

shami2 berkata...

Salam CM,

Lorr terlepas lagi N3 mu yg panas ttg CINTA..hehehe

Betui CM, kita kalau berkawan ..ambik contoh LUQMAN (Dlm surah lukman) bgaimana dia pesan ngan anak dia psl bab kawan2 ni..
Pgalaman sya..kwan2 kat kampung dh bawa diri..maklumlah dh bersuami..pyah da lah..
mak sya jar merepot kat sya..khabar2 depar semua...

Kwan2 kat U pulak yg satu negeri pn pyah nk hubungi ..ada 1,2 tu pun dpt ckap dalm tpon jarr..almaklumlah dh bersuami..kan.

Skrang ni kawan2 jejiran dn ahli surau ja yg mana umuq depar 40 tahun ke atas...

Ruang maya nilah sebahagian lagi tempat sya berkawan..walau pun tak prnah jumpa..yg ada gambaq OKlah..taulah rupa..

p/s: semoga kita semua sentiasa mengingati kwan2 walaupun dimana berada...

cikgu mas berkata...

salam hanis

face book memang byk membantu menjejaki kawan lama u..boyfren lama pun boleh u,ngeh,ngeh,ngeh

cikgu mas berkata...

salam shahmi

setuju sangat dgn shahmi,bila kita dah berkeluarga komitment pada family sering membataskan hubungan kita dgn kawan...tapi skrg saya cuba luangkan masa untuk diri sendiri dgn cara berkawan samaada secara realiti or alammaya,,

ummi humaira berkata...

time kasih CM kerna mengingatkn perkara nie di saat2 kita nk merayakan Aidil Fitri nie , tapi tu ler ... dimana ler nak cari sahabat2 lama tu ... kalu ummi sendiri pun dah merantau , gitu le gak kot dgn kwn2 , cuma 1..2 je yg ada no utk dihubungi ..sedih kan bila teringat sahabat lama ,,, tapi sekarang CM ada sbgai sahabat yg ceria , nk ke CM jadi sahabat ummi yg dah berusia ni...

Atikah berkata...

Salam kak mas,

Betul tu kak...facebook telah menemukan saya dengan kawan lama yang berpuluh tahun tak jumpa.... juga menemukan dengan kekasih lama.. tp dah deleted dah hu.. hu...

miss cloudy berkata...

salam singgah cikgu mas...

rezeki berkata...

salam Cm,

iklan mcm along tampal tu boleh tak ?

ngeh,ngeh,ngeh

cerita psl kawan, hari ni dapat kad hari raya yg pertama dari seorang kwn yg sama2 pegi makkah dulu. setiap tahun di akan kirim kad hari raya.

Hanis berkata...

salam kak mas,

kenapa semuanya masih sepi....apiz & pijal pon sepi...hanis rasa depa nie pon lupa laa dah

Noor berkata...

As Salam CM,

cheq pun rindu sesangat ngan kawan2 cheq.. tapi semua dah bawa haluan masing2..

psst.. tapi la nie cheq ada kawan2 baru.. maka terubatlah rindu

p/s: cheq pun nak tampal iklan kat pokoklah.. tapi iklan yang macam 'membaiki paip' atau 'membaiki atap rumah'.. iklan 'along' tak mampu.. tak cukup modal.. lainlah tuan ismet..

ngeh ngeh ngeh

Asnija berkata...

Salam Mas,
Apa khabar Mas ari ni?
Apa khabar sume yang lain...Cik Lie, Noor, Atikah, Rezeki, Pijal, Apis, Shami2 dll...

Semalam akak terperanjat 2 orang kawan masa kat sekolah menengah dah jadi arwah...lama pulak dah tu...

ps: akak terpana dengan wajah manis orang yang di sebelah kanan sekali tuh la...mengingatkan akak pada seseorang...

insan pendidik berkata...

Salam,

IP contact kawan lama pakai facebook dapat 55 orang. Dah buat reunion. Semua muka dah tak sama dah jadi bapak budak rupanya. Saiz pun dah bertambah ehem...ehem.

KSPulau berkata...

Salam CM & semua....
Mesti masa ni Cikgu Mas kita tu dok teringat time makan malam kat bilik dia dulu tu. Mula2 seludup periuk karan, utk tanak nasik, pastu pakat beli lauk kat kafetaria... jimat la tu... hehehh.. tu kenangan CM tu.. saya dok umah sewa....

~red~ berkata...

salam...

kalo ditilik semula gambo ni, kak mas sorg je yg x pkai spect ek.

hehe...
cerah je mata dia. bgus2...
kekalkn ye. =)

manzlie berkata...

slam Datin Asnija..

ye lah..gambar di seblah kana tuh memang TERPANAH juga di bautnyer sekali pandang..cik Rohani ker...or cik Hasnah..?

waslam

Atikah berkata...

Salam KPS Pulau..

He.. he... tiba2 saya pula terkenangkan zaman itu, bawak periuk letrik... beli lauk kat cafe... jimat.. memang jimat... last2 kantoi jugak...

periuk letrik tu bukan sekadar leh wat tanak nasi... leh masak puding, masak tomyam, ngan goreng kopok lagi... he... he...

KSPulau berkata...

Salam CM & semua....
hehehe...rupa-rupanya isu periuk karan nih global ye...
Sori la CM, dari isu cari rakan, terkeluar isu periuk karan.

sarahsamah berkata...

Salam Cikgu Mas

Cikgu Mas sekolah Sharifah Rodziah (maaf sekiranya salah eja yea) di Melakakan....
Saya ramai kawan dr Sekolah Sharifah Rodziah.......... sewaktu di MRSM Jasin Melaka antaranya Aisah, Shazlin dan lain-lain lagi.... yang kebanyakannya saya dh lupa nama......... hampir 15 tahun dah berlalu....
Cikgu Mas ada ker contact kawan-kawan dr sekolah sharifah rodziah yang pindah belajar di MRSM Jasin waktu tingkat 4 dan 5.
Kadang-kadang terasa rindu pd kenangan di sekolah.........

yuyee cap limau berkata...

salam CM
saya nak balik kampung dah
pagi esok..nak ucapkan
SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN..

||alis|| berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
||alis|| berkata...

salam cm..

kawan paling lama yg alis masih hubungi ialah teman sebaya yg sekolah sejak tadika dan sekolah rendah, hmm.. hampir 20thn.

tapi teman yg masih hari2 berhubung ialah teman dari sekolah menengah, 10thn++..

bukan mudah nak kekalkan 1-1 ikatan persahabatan jika tak betol2, kan?

kini teman sekolahku, ada yg sudah berumahtangga, ada yg bakal jadi ibu dan ayah, ada yg sudah punya anak2..

alis dan 2 lagi teman perempuan masih lagi bujang vogue, hehehee~

Dr Chenta berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Dr Chenta berkata...

salam CM,

Kawan merupakan insan yg istimewa dan unik dlm kehidupan kita. Semasa di sekolah rendah, oleh kerana ikatan persahabatan yg begitu karib dgn seorang kawan maka saya pernah bertanya kepadanya, "Mengapa kita tidak dilahirkan sebagai adik beradik?"

Pada ketika usia dewasa, kawan sering menjadi tempat kita meluahkan rasa walaupun setelah berumahtangga. Ada perkara yg kita tidak tergamak nak beritahu pasangan kita tetapi kita lebih senang membincangkannya dgn kawan kita. Memang kawan memainkan peranan yg penting dlm kehidupan dan mudah2an kita akan sentiasa bertemu dan mendapat kawan yg baik yg diibaratkan sebagai penjual minyak wangi itu. Walapun kita tidak membelinya tetapi kita juga turut berbau wangi!

cun09 berkata...

salam...
tahun nii hepi dapat jumpe 2 org teman masa sekolah rendah...mereka berdua telah mendapat ikatan mak saudara n anak saudara ^-^ memang tak di sangka...

cikgu mas berkata...

salam Ummi humaira

aduhai jgn ditanya sudikah CM menyambut salam persahabatan dari ummi,kecil tapk tangan padang sekolah CM tadah,CM seing juga ke blog ummi yg penuh tazkirah bermakna,sering ke sini ummi kita bertukar pendapat...

cikgu mas berkata...

salam..tika

awat delete pulak kekasih lama,?percaya pada hatimu,yg lepas biarkan lepas,bina hidup baru,berkawan dgn hati yg ikhlas,mungkin dia sesuai menjadi kawan,kedewasaan akan mematangkan kita...

cikgu mas berkata...

salam miss cloudy

singgah selalu yer,ku buatkan air dan goreng pisang,kita borak2 bersama..

cikgu mas berkata...

salam rezeki

kalau tampal kt pokok,boleh jugak buat jugak untuk cari jodoh..

hah kena balas kad raya tu tuan ismet(tiru noor panggil tuan ismet laa)mudah-mudahan jadi saudagar ismet ulam raja..ngeh,ngeh,ngeh

cikgu mas berkata...

salam hanis

sepi apa hanis??? yg ku tahu sepi itu indah...

cikgu mas berkata...

salam noor

yer ramai dah kawan lama kita bawak haluan masing-masing,kawan silih berganti.tapi semuanya tetap dalam hati..


kawan baru ni sambutlah sepenuh hati...


aah noor,mana kita ada modal nk wat cam tu,tuan ismet boleh sajer..

cikgu mas berkata...

salam kak nija

semua sihat..tq
datin senyap jer 3,4 hari ni,bimbang dihati ini,takut datin tak sihat..muncul dah datin,kami semua rindu kt datin ni..

P/S: gambar sebelah kanan..aiiik ingat kat sapa tu,,??

(tidak berkaitan samada yg hidup ataupun yg sudah mati arr,ngeh-ngeh)

cikgu mas berkata...

salam ciklie

aiik awat sekali pandang gambar kt sebelah kanan tu terpanah,?2 kali pandang camner pulak.? tertikam agaknya,jgn pandang lams-lama,nanti dia ikut balik..

sapa tu rohani,che asnah??? cm kenal cik tipah jer...pandai korekkkkkk mata orang tu..hehehe

cikgu mas berkata...

salam insan pendidik @cikgu z

dah tentu semuanya berubah,tgk cm dulu saiz lain sekarang saiz lain,IP cam dulu-dulu gak agaknya,?CM tgk mantain bergaya lagi..

cikgu mas berkata...

salam cikgu KS

ye larr,nostalgia periuk karan,periuk seba guna,dr masak nasi sampai ke masak rondang pun bpleh...jimatlah sikit bila masak sendiri..cikgu KS beraua dimana?

cikgu mas berkata...

Salam tika

biasalah kita dulu2 mesti ada nostalgia bersama rakan,yg manis utk kita kenang...

bila balik beraya tika?

cikgu mas berkata...

Salam cikgu KS

cikgu KS!!!..cuba n3 kan kisah periuk karan di blog cikgu KS,cikgu KS pun pandai bercerita,blog tu dah jadi kunjungan saya jugak sekarang ni..yup isu global tu,skrg kita dah tak buat dah..

cikgu mas berkata...

salam merah

adik tilik yg mana tu??? k.mas ker tu? adik salah org kot???

cikgu mas berkata...

salam Puan Sarah..tq sudi singgah sini...

harap sihat dan hepi bersama keluarga,alahai budak2 sekolah sharifah rodziah kalau sampai SPM or STPM saya boleh ingat sikit2..kalau yg pindah ke MRSM pas SRP memang saya tak ingat..

dah hampir 17 thn kita tinggalkan sekolah pn sarah,byk ex student sharod dah jadi `somebody` skrg...

hmm baru berjumpa Khairi Azila di Andulusia Travel,rupanya dia menantu ustaz dato`Daud Che Ngah..

cikgu mas berkata...

salam yuyee


alahai si comel ni dah nak balik kg rupanya...take care,balik sini nanti dtg umah cm ni...u ada kt UKM yer,dekat jer kita ni..

byee yuyee,selamat hari raya..

cikgu mas berkata...

Salam Aliss


kawan silih berganti Aliss,tapi yg setia dan sejati tetap di hati..

bujang vogue pujaan ramai tu..

cikgu mas berkata...

salam doktor

Nabi saw sangat menyayangi sahabat,siapa yg boleh menandingi kesetiaan Abu Bakar Al siddiq terhadap Nabi.Nabi juga mendoakan dan menjamin 10 sahabat terapatnya menjadi penghuni syurga.Bertuah doktor memiliki sahabat sejati..

sungguh pun di alam maya...doctor juga sahabatku yg sering ada di hati,idea dan manis bicara doktor sering saya nantikan,moga doktor sentiasa diredhai Allah ,sambutlah salam aidilfitri dari saya untuk doktor dan keluarga..

cikgu mas berkata...

salam cun 09


moga cun terus bertemu sahabat yg cun rindui,selamat hari raya cun..

Dr Chenta berkata...

salam CM,

jutaan terima kasih krn sudi menerima saya sbg sahabat wp di alam maya tp mungkin suatu hari nanti kita boleh bersua dan berkenalan bersama2 famili masing2....

salam aidilfitri jugak utk CM dan keluarga, moga sentiasa ceria, gembira dan bahagia!

Kak As. berkata...

salam CM,

teman pergi dan datang.
begitulah lumrah kehidupan
yang baru mengganti yg lama
hanya Allah yang kekal
berilah kasih sejati setulus hati pada NYA.

seorang sahabat yag setia sedia menerima teguran walau pun PAHIT.

KSPulau berkata...

Salam CM & semua....
Aikk.... cam murka je Cm nih..errrr....
maafkan kami, maafkan kami, maafkan kaaaaammiii (ikut irama labu labi). ehehehe.....

cun09 berkata...

salam...
sudi menjawab tag kat "umah" saya

cikgu mas berkata...

salam doktor

insyallah,terimakasih juga dari saya,mohon keredhaan dan keizinan Allah dari persahabatan ini.

cikgu mas berkata...

salam k.as

iyer kak,sahabat sejati saling tegur menegur untuk kebaikan.

cikgu mas berkata...

salam.KS

aiik mana ada murka weii...sampai nk kn mintak maaf,ks selalu menceriakan hidup saya...dtg sini selalu yer ks

selamat hari raya untuk ks..

cikgu mas berkata...

salam cun09 yg cantik manis


kenapa k.mas di tag-taq..fuuuh..nanti k.mas pi baca,tak janji arr..

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today