yg sudi bersama cm....

Isnin, April 20

Tempe Gergasi


Idea nak bercerita tentang tempe dapat pas baca my favourite blog `Pengalaman di Kota Makkah`.En Azli buat sambal tempe..Gambar tempe ni aku dapat masa g jalan-jalan kat Jakarta.Tempe ni besar ,lebar dan ranggup jika dibuat kerepek tempe.Aku ni memang pengemar tempe,bukannya orang jawa pun,tapi kita orang Melaka pun suka makan tempe.Masa aku sekolah menengah mak tolong abah tambah income dengan buat dan jual tempe kat orang kampung.Mak buat ambik masa 2 1/2 hari nak siapkan tempe dari proses remdam kacang soya,cuci,anginkan,ragi,bungkus(mak balut dengan daun pokok rambai)sekarang dengan plastik,pas tu simpan sehari tunggu masak,esoknya baru boleh makan rasanya asli , bau pun sedap.Mak jual 8 keping rm 1.Masa tu aku sekolah lagi kot era 90 an..dapatlah mak tambah duit beli ikan sayur,kesian mak.sebab tu sekarang aku takkan lupa beri mak duit bulanan walaupun aku sesak n pape cammana pun,tu kewajipan utama.
Sebagai pengemar tempe aku kira kreatiflah nak pelbagaikan masak tempe,Tempe boleh buat kerepek,goreng bercili campur petai n ikan bilis,masak lemak kuning ala-ala kuah lontong,sambal tempe dengan daging,goreng celup tepung,goreng dengan tauhu dan lain-lain.
Makan tempe awet muda tau dan anti kanser.teringat lawak Khir Toyo dia kata kulit dia tegang n nampak muda sebab makan tempe..(boleh caya ke??)
Tempe ada sentimental value kat aku..tu lambang pengorbanan mak..agaknya aku tahu tak buat tempe?..tak kot!!! Pesananku makanlah tempe ...makanan tradisi kita..

9 ulasan:

Atikah berkata...

Salam kak mas... hu.. hu... tempe kat mana ambik nie? besonya....

cikgu mas berkata...

salam atika..ingat tak yang che d bawak g tengok tempat barangan kulit tu..pas tu kita sembahyang sekali kat tempat tu..masa kat jakarta la.masa tu kak mas ambik gambar ni..

manzlie berkata...

salam...
macam serupa je kisah tempe tu dgn mak sya..hehehehe dulu mak saya pun buat tempe tu lah sebab nye sya suka makan tempe sampai sekrang...

wsalam

cikgu mas berkata...

Salam en..lie
en lie teruslah makan tempe,semoga terus hemsem.n awet muda.

manzlie berkata...

salam cikgu mas,

ensem apa ? dah tua lah...dah kena reject lah saya ni..heheheheh

cikgu mas berkata...

wsalam..apa lah merendah diri sangat..bukan ke orang lelaki ni mcm kelapa tua,lagi tua lagi bersantan.Life begin 40 n age just a number...teruslah berhati muda..betullah hemsem lagi..

manzlie berkata...

hmmm..kamu ni macam bagi saya harapan untuk mencari calon ? heheheheheh malas lah nak cari rasa dah lewat...tul tak?

cikgu mas berkata...

Jgn cakap mcm tu en lie..teruslah mencari,kalau dah malas mintak tolong orang cari.ada gak orang nak jaga cik lie nanti kalau dah berteman.Kalau tak kak yati kawan saya pun ada(oop kak t sori..terpromote lak)..tak de terlewat ye.Saya bukan beri harapan memang kenyataan..tak tua pun...

manzlie berkata...

salam..

hmm ok...kamu carikan lah saya sorang...tu pun kalau ada yang ssudi dgn si tua ni..kalau takda takpa lah...hehehehe

wsalam

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today