yg sudi bersama cm....

Sabtu, April 18

Bahagia

Pada hari khamis lepas sampailah aku ke tajuk `Perkembangan Falsafah dalam tamadun Yunani,Rom,India dan China.Kelas 4 Kejuruteraan Elektrik 2 mendahului kelas lain untuk sampai ke tajuk ini.Selepas mereka boleh menyenaraikan siapa ahli falsafah tamadun Yunani (Aristotle,Plato dan Socrates) ..aku beralih kepada isu utama falsafah zaman tamadun awal iaitu..manusia zaman itu percaya `KEBAHAGIAAN DAN NASIB HIDUP MANUSIA BERGANTUNG PADA HUBUNGAN MANUSIA DENGAN ALAM`.......

Seketika aku cuba berpolemik dengan pelajar dengan satu pertanyaan `ADAKAH KAMU BAHAGIA? bergema satu jawapan yang luar dari dari jangkaanku ....iaitu `TIDAK!!!!!Tetiba aku terdiam terkesima dengan jawapan 33 orang remaja dihadapanku iaitu 27 lelaki 6 perempuan dan segera aku bertanya `MENGAPA KAMU TAK BAHAGIA?Tiada siapa yang tampil memberi jawapan...lantas aku memanggil seorang pelajar lelaki yang paling hampir denganku dan mengulangi pertanyaan dan jawapanya ..."ENTAHLAH CIKGU SEMUANYA TAK BEST"

...di fikiranku sepantas kilat bertanya ...'"mengapa!!!dalam usia begini muda,kamu tak merasa bahagia,kamu baru berusia 16 tahun segala beban hidup masih belum terpikul dibahu,hidup kamu penuh warna warni ,kegembiraan dan bahagia itu milik kamu...mengapa pula merasa tak bahagia?Pelajar ku terdiam,

lantas aku rasa sangat bertanggungjawab untuk menerapkan nilai syukur pada jiwa anak bangsa di hadapanku ini...aku menyambung...

"Pernahkah kamu membayangkan betapa beruntungnya kamu hidup dalam serba kecukupan..dalam usia begini kamu berpeluang duduk di bangku sekolah yang cukup mewah,belajar dalam keadaan serba selesa,keluarga yang masih ada..cuba bayangkan jika kamu adalah remaja Afganistan,Palestin,Kemboja,India dan Somalia ...adakah sama hidup kamu dengan mereka?'"Suaraku agak tinggi tetapi dalam nada membimbing..diam pelajarku makin panjang....

.. dan aku menyambung "Bersyukurlah ...bila kita rasa syukur bahagia itu akan datang...dan ku tegaskan pada mereka "SEBENARNYA KAMU BAHAGIA" dan jika orang tamadun awal percaya bahagia datang hasil hubungan manusia dengan alam ...sebagai muslim kita percaya bahagia kita datang .. HASIL HUBUNGAN KITA DENGAN ALLAH "(tetiba cikgu sejarah ni dah jadi ustazah)

Tiada ulasan:

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..
Powered By Blogger

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....