yg sudi bersama cm....

Khamis, April 30

Nak balik kampung la..

kenapa yek...kite sangat rindu nak balik kampung,dah lama kot tak balik.Terbayang-bayang muka mak n abah .esok cuti 3 hari higway mesti jem.Bayar tol mahal-mahal jem tak pernah surut...Kampung ku dekat pantai,satu Malaysia datang nak makan ikan bakar or seafood.situ..Bila holiday Pengkalan Umbai tu mesti happening.Sedap sangat ke? sedap kot..ikan bakar fresh cecah kicap yang diperah air limau kasturi dimakan bersama nasi lemak daun pisang.Dulu masa kecik kitaorang akan pergi Anjung Batu kutip siput sedut,best tau siput tu ia banyak kat batu berlumpur..mak kata jangan pergi sebab ada budak kg mati kena sedut dengan pasir jerlus ,g jugak !!!!balik rumah betis mesti birat kena rotan dengan ranting pokok.

Dulu masa kecik..ada gak kawan-kawanku yang ganas-ganas tu cari belangkas ,pernah tak makan belangkas? Belangkas ni kalau atas lumpur dia akan jalan berkepit n berdua-duan je.Patutlah ada pepatah melayu kata `berkepit macam belangkas.Sedap tau,telurnya masak lemak atau bakar,tapi ada gak belangkas beracun ,hati-hati tarik telurnya nanti terkena racunnya.Belangkas ni kalau tak biasa makan akan rasa pening kit..Ya Allah aku rasa teringin nak makan belangkas..mana nak cari ye.???.....

Satu lagi kupang,tak tahulah orang negeri lain panggil apa?,dia bukan lala tau,ia besar warna hijau kepala itik.banyak kat kg aku jual.kat KL jarang jumpa.kalau nak lagi banyak ..stok cari kat Muar.Umbai dengan Muar tak jauh dalam 25 minit je.Sedap ye,!!!!rebus dengan serai atau buat sweet sour.Nenek aku suka wat pais (bungkus dengan daun pisang campur isi kelapa muda n bakar) kat atas tudung periuk ...baunya!!!!tak dapat digambarkan.lagilah air tangan orang tua.

AKU NAK BALIIIIK ...TOLONGLAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

7 ulasan:

manzlie berkata...

salam..
Masa saya kecik kecik dulu p kat tg Keling..pantai situ pun best gak..ingat lagi naik basikal dengan arwah abh..hhmmm nostalgia ku dgnnye...

sukran

Azemi Ali berkata...

Selamat balik kg. cikgu. Saya balik Ganu esok. Safe driving.

cikgu mas berkata...

Salam cik lie..saya lama dah tak g Tanjung Keling.ye cantik pantai tu.kenanglah cik lie nostalgia sama orang2 yang kita sayang.yang tak mungkin kita dapat ulang.Nak tanya sikit cik lie asal mana?

cikgu mas berkata...

Salam en mie...
Selamat jugak untuk en.mie sekeluarga,semoga terubat rindu pada keluarga.Salam untuk Pn.Sarah..nape lama tak online ?rindu dgn ceritanya...

manzlie berkata...

salam..

saya arwah mak dari alor gajah, arwah abah pekan..but kami semua duk kl takpernah ada kg...tu sal bila raya jee sedih takda kg..cuma duk kl jee..kat kg. pandan dulu...hmmm skg ni bawak diri kat mekah lak...

sian saya kan...

wsalam

cikgu mas berkata...

Salam

Sian cik lie..cik lie bawa diri ke, bawa hati ke Makkah?Tak pe cik lie kalau raya kt kg Pandan cik lie bole p Kg Baru,nak jauh sikit p Kg Nakhoda kat Selayang.he.he wat lawak lak,orang tengah sedih..

taj berkata...

salam cikgu mas,

cuti2 ni seronok balik kg kan.. tapi sya kena standby..
UMbai...dah lama tak ke situ, teringat makan seefood ngan nasi lemak daun pisang... best giler..minum air kelapa...

entah bila dpt gi sana semula..

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today