yg sudi bersama cm....

Sabtu, Mac 20

Belajar memasak asam pedas daging turtle....hahhh,suprise...

              Salam semua


...Rupanya ramai tak kenal daging tetel yerr???sampai ada yg memanggil daging tetel tu daging turtle ,,hehehe..notiii arr itu budak afeez...turtle mana boleh makan dik ooi,turtle haiwan dua alam...telur turtle boleh makan yer......telur penyu cam bola pingpong .lembekkk gitu ,fuuuhh ,tak tertelan tekakku....
ok inilah daging tetel...ada juga yg memangillnya daging cincangg...gambar ni cm snap masa di pasar pekan merlimau melaka...kenapa dia dipanggil daging tetel????cm tak sempat kaji sejarahnya...tapi tetel yg dimaksudkan ialah daging dibahagian urat,lemak dan isi nya..daging ni agak murah berbanding daging batang pinang,,,nak empok kannya pun mengambil masa yg agak lama,kira-kira 30minit-1jam ...orang melaka suka buat asam pedas berbanding kari...ok cm beli sekilo daging ni dgn harga RM 12...

Ok...jommm Cm ajar buat asam pedas daging tetel,bahan-bahannya..
  1. nak buat asam pedas melaka cili kena banyak blend cili kering kira-kira 30 tangkai atau lebih bersama kunyit hidup..
  2. Lengkuas sebesar 2 ibu jari..ibu jari cm  besar tau..hehehe agak-agaklah...ikut saiz dalam gambar..
  3. 4 batang serai...di pintal...
  4. Bawang merah,putih,halia untuk menumis
  5. Kulit kayu manis,bunga cengkih dan bunga lawang untuk menumis
  6. Sedikit halba untuk menumis
  7. Segemgam asam jawa di buat jus
  8. 3 keping asam gelugur @asam keping....rasa masam kena lebih sebab daging tu berlemak..

pssst mak cm ni orang kampung dia suka masak dalam rice cooker lama...besar dan senang katanya..tak de lah dia minat nk masak dalam periuk cantik. ala2 corning ware atau pyrex bagai..lebih pentingkan praktikal...

ok ,,makku kata tumiskan lengkuas dan serai dulu...barulah bau dia sedappp,,, orite mak..take noted,,,alahaii barulah nak meninnjau2 mak di dapur,zmn anak dara dulu,intai-intai jer mak kt dapur konon2 nak study..hasilnya tak pandai masak..sekarang ni baru terhengeh-hengeh mohon mak turun ilmu harap belum terlambat...

Pas tu tumiskan halba,bawang putih,bawang merah,halia,kulit kayu manis,bunga lawang dan cengkih,sampai kuning dan berbau wangi...pas tu masukkan cili kering semangkuk tu..mak masukkan juga bawang merah yg diblender,banyak bawang kata mak maniss...oooh ic...
pas tu masukkan daging,,,mak kata rebuskan  dulu atau org melaka kata gelugurkan daging tu sampai empukk..mak kata pantang besar kalau kita masukkan jus asam jawa awal-awal ....daging takkan empuk,dalam sains pun teori yg sama daging atau ikan akan `terkujat`..pas lembut daging barulah masukkan jus asam jawa,ikutlah nk masam mana,,,rasa masam ,pedas perlu seimbang,,,

ok dah siap!!!!!!....jomm makan...pssttt kalau ada BP jgn makan banyak-banyak...berlemakk sikit,,,peningg nanti...

sapa yg masak ni??????satu pantun omputih arrr...

turtle,turtle in the knoe
pretend-pretend dont know who?????

dalam bahasa melayu....

kura-kura dalam perahu
purak-purak tak tahu.....

mak ku lah yang masak.....

sedikit info di Melaka..kenduri kawin pun mereka masak asam pedas daging ni....cubalah yerrr buat...

47 ulasan:

My Life berkata...

salam

dear cm

choop dulu.. x dpt pecut kat umah cl.. kat sini pun jadi le.. hiihihi

My Life berkata...

sedapnya nampak cikgu masak..

maiyah berkata...

suspen jek ingt tetel betul huk3

Atikah berkata...

Salam Kak,

Tak nak ler mencuba.. nak makan yang akak masak jer... hehehe

manzlie berkata...

salam from makkah...

Nakkkkkkkkkkk banyakkkkkkkkkkkk




walsam

Rozali berkata...

Assalamualaikum CM

mana aci, mak yg masakan
lepas tu CM dapat nama

nanti anak murid dapat tahu.....
toing toing

Wassalam

U berkata...

Salaam CM,

TQ for the recipe...
Tapi kalau kami buat, mungkin tak ORI sangat...kena ayaq tangan orang Melaka juga, baru menjadi...heheheh *hint! hint* ;}

VpeaceV

rezeki berkata...

salam cm

kekadang kalau org melaka dia masak letak daun limau purut kan

tu kalau makan dgn lempeng pun sedap, mana nak cari lempeng ni hehehe

Erna berkata...

cm..ingat cm masak sendiri..tapi tak pe yang penting..ada resepi..suka sangat makan ni..pi mana2 cari asam pedas tetel...

Pn Kartini berkata...

aduhaiii....menggoda kalbu...:):)

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam mas,

pasni nak cuba arr...fuuuuh! terliur yg amat!!

NGINAP SRENGENGE berkata...

SALAM CM,

Belum makan lagi nii.
Ayiak lioq dah meleleh.

wassalam.

umi_e berkata...

Salam... Sedapnyaaaaaaaa

*lamanya tak makan tetelan! Tetelan ni sedap masak rawon!!!! Terliurnyaaaaaaaaaaaaaa :S

afeezz berkata...

salam kak mas : macam sedap jer asam pedas turtle mak kak mas masak tu? sure kak mas takleh celen kan.... haha

nadz berkata...

salam...dah biasa makan asam pedas ni..memang sedap sangat, tapi bila buat sendiri tak pun sedap macam makan kat melaka. Dah terliur ni.

rosli berkata...

Salam CM,

Sedap tu , tetel daging asam pedas, mmg kena dengan selera saya.

Saya lahir dan besar di PJ, rumah saya di seksyen 8, sek 14 dan byk area kat PJ saya tahu....terlalu byk kenangan di situ.

Saya sedang nak gi amik gambar di semua area tmpt saya membesar dan sekolah untuk post next entri saya

KAMATO berkata...

salam cikgum, memang sedap nampak.... saya selalu pekena tetel asam pedas di mewdan selera uniten, kat situ ada asam pedas melaka

Noor berkata...

Salam CM..

teringat-ingat kenangan pekena asam pedas kat Bangi tu.. tak puas arr.. nanti nak cuba buat lah.. misti room mate kak ngah heran.. selalu nyer kalu daging cincang wat kari.. taraaaa.. la nie sudah tukaq jadi asam pedas.. heh heh

~red~ berkata...

salam.
mak aih.. mcm sodap je kak mas.
ingtkn k.mas yg buat. kih3...

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

CM ni masak apa jer,memang melioqkan betul.

Melioq? air lior meleleh hehhe

Che' Pit berkata...

"turtle mana boleh makan dik ooi"

sape kata turtle mana boleh makan? matilah itu turtle kalau tidak makan..

cuma kita org islam yang tidak boleh makan itu turtle..

afeezz berkata...

salam che pit : turtle haram di makan, tp telur turtle org bole plak makan, tak haram ker?

ainhany berkata...

salam CM

alahai teliuqnya ceq nak makan asam pedas nii..
tq cm...nti ain cuba kalau x sesedap tu silap tang mana pulak ek??

CM berkata...

Salam my life

tq baca blog cm ni..

CM berkata...

salam maiyah


turtle kita mana boleh makan..sajer wat suprisee..

CM berkata...

salam tika

bisa dongg.marilah ke rum ah..

CM berkata...

salam CL

tak bolehhhhhhhhhhhhh nanti feninggggggggggggggg,sapa nk tolongggg,samadd jugak..

CM berkata...

Salam atuk..


sama lah tu mak masak,anak tolong dua-dua mesti dapat nama..

CM berkata...

salam Umi

ayaq tangan org melaka dan mesti buat di melaka baru menjadi loor..

CM berkata...

salam pak itam


betul tu makku isi jugak daun limau purut....


lempenggg???lama yer tak makan lempengg..

CM berkata...

salam erna


cm pun cam erna memang suka sangatttt resepi ni..

CM berkata...

salam Pn Kartini


cam satu lagu tu...AKU TERGODA!!!!!

CM berkata...

Salam mama zainab


cuba tau!!!

CM berkata...

Salam ayahanda

kalau berkesempatan CM buatkan untuk ayahanda yer,insyaallah..

CM berkata...

Salam umie

cuba try resepi cm beri tu...hilang terlior yerrr,,

CM berkata...

salam afeez

ye larr mana leh calen..sifu tuuuuu

CM berkata...

Salam nadz

cuba buat lagi,mesti lebihh sedappp...

CM berkata...

Salam en rosli

tulis yerr,cm suka baca pengalaman cik rosli..

CM berkata...

salam CP


alahaii tu permainan bahasa jer sayangg ooi..

CM berkata...

salam Kamato

oh ye ker kt unitern ada!!! nanti CM nk try arr..

CM berkata...

Salam kak noor


alahaii sesekali tukaq selera,mesti roommate tambah cayangg...

CM berkata...

Salam red

hehehe tumpang nama dik!!!

CM berkata...

Salam Az

mrs zain masak pun apa kurangnyerr..meleleh air liuq tak power...leleh ayaq hujan loor...

CM berkata...

Salam afeez


ye tak yer ..nanti CM tanya ustazah..

CM berkata...

Salam afeez


ye tak yer ..nanti CM tanya ustazah..

CM berkata...

salam ain


ok cuba ,cukp bahan mesti sedappp punyerr...

Ummiross berkata...

hmm masak asam pedas orang Melaka memang best

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today