yg sudi bersama cm....

Selasa, Februari 16

Mari main masak-masak...




Dah lama dah CM nk belajar memasak Western food dari seseorang,
baru hari ni orang tu berkesempatan melawat CM,bermalam dirumah cm,dan memasak bersama cm dua hari berturut-turut.CM tuntut janjinya pada CM,
sbb CM kalau belajar memasak ikut resepi tanpa tunjuk ajar dari sesiapa biasanya hancusss.
..terutama speaciss kuih..


Jomm kita memasak `SOUTH WALES ADOBO CHICKEN...`fuyooo nama pun dah glamour!!!
psssst: ADOBO CHICKEN yer bukan ABODO CHICKEN.
ayam ni tak bodohhh,sebab yg masak ayam ni adalah seorang cikgu..yg tak suka tengok apapun kelihatan bodoh,hehehehe...

Ok,bahan-bahannyer...
seekor ayam...cari yg besar cantik,mongel dan seksi...
kecik molek tak main..tu ada sorang jer suker!!hihi
480ml oren juice...kami guna 1/2 botol besar Tropicana orange juice
125ml lime juice @ 2-3 biji lemon
2 sudu besar serbuk jintan manis
2 sudu besar daun rosemarry
7 biji bawang putih dicincang...7 yer afhdal
2 sudu besar serbuk cili
1/3 cawan olive oil
2 sudu besar black pepper
2 sudu besar white pepper
Semua bahan ni diperap bersama ayam seksi tu selama 2-3jam
Bakar selama 45 minit dlm oven.
..malangnya rumah CM tak de oven yg mahal tu,CM bakar dalam periuk tekanan tinggi jadi tempoh memasak jadi se jam..penat menunggu dan ayam tu tak sejelita dibakar dalam oven yg mahal tewwwww....tapi sedapppppp,rasa masam manis yer,menawan seleraku..cubalahhhh,anda pasti gumbira..



pssssst: kepada 2 orang teww,
cuba tengok ayam tu cm letak dalam apa????
mekasih yer...pada yg memberi dan yg membeli...iaitu Abg J dan Cik S..hehehe..



hahhh ni lah cikgu memasak CM
,namanya Amru Ahmad Shamsudin...dia bekerja di TGI Friday...
ada beberapa menu lagi dia ajar CM,mashed patato(...senang rupanyer),
spaghetti chicken Bolognese..dan Caesar Salad...

hmmmm sapa nk berkenalan dengan cikgu masak CM ni???
 single and available,berusia 29 thn berasal dari melaka
...hemsem tu takde manis ada....(alamakk terpromote pulakk adik sendiri)


pssst: Nanti CM cerita aktiviti masak-masak dan makan-makan kami adik beradik.
Cuti ni begitu terisi,hati ini terasa hepi dan ceria.
Alhamdulillah..

50 ulasan:

rosli berkata...

Salam CM,

Bila nak ajak saya satu famili rasmikan menu baru tu

rosli berkata...

Salam CM,

Tahniah dah pandai beberapa menu baru

Teja berkata...

trliur dbuatnye... len kali boleh la tumpang sekaki... hehe

manzlie berkata...

salam cikgu mas..

aduhhh chikcen abodo...betu ka cl eja nih...nampak cam best jer....

cantik tempat letak chicken tuh yah...macam pernah kulihat tapi dimana yer...?


waslam

My Life berkata...

ahsalam
dear cm


sedapnya...

ct berkata...

cm...sedopnya..tingin lak kita..

ct berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
afeezz berkata...

salam kanda mas : awat le tak ajak kami bersama untuk taste, baru kami bole komen sedap ke tidak....

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

betul kata rosli, afeez, awat tak ajak kami2 semua.nak try juga rasa ciken abodo(ikut stail CL) tu

rezeki berkata...

salam cm

bravo, tentu sodap

seronok cuti panjang ni kan cm, boleh lepak2 . lps tu nak naik keja , mulalah liat he he

minggu dpn pulak , jumaat cuti maulidurasul, lps tu bulan 3 kalau tak salah , cuti break semester pulakkan

SiNoMoSa berkata...

Salam Kanda Mas,

Wow menarik utk dicuba..tp oven takde jugak huhu..
Aah laa kak betul ckp afeezz, kena laa ajak kitorang utk rasa nie semua..nak taw rasanya camne)

~red~ berkata...

salama k.mas..

wah... dia dh pndai msak western la.
boleh la ajar merah nnti. hehe...

adk k.mas tu awet muda btol.
x mcm 29thn.

shami2 berkata...

Salam CM...

Wah sedap nampak tu..bila nak ajak kami semua pi makan nih....

chicken adobo bole cuba nih....makasih bagi resepi sekali hehhe

mama ju, berkata...

salam Cikgu

Terimakasih kerana tak lokek resepi...mama dah salin..nanti nak terai...tkasihlah kat bujang tu...hemsem...tgklah sapa kakaknya!

ainhany berkata...

salam CM

alahai teringin pulak nak mencuba..
tmekasih CM atas perkongsian ini.

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

Salam CM,

Mengancam jiwa raga KN!!
KN copy resepi tu...TK.
Nanti nak cuba...

Noor berkata...

Salam CM..

perghh! ciken abodo yang tertiarap diatas dulang kelopak2.. seksi bangat! meleleh ayaq liuq sehhh.. semua makanan yang ada atas meja tu.. ala2 makanan orang2 'enggeres'.. wohooo.. lepas makan, mata tukaq kaler biru.. he he..

opsss.. amru ke yang ngajo masak.. alahai.. i likeee.. nak p 'TGIF' lah lepas nie.. ahiksss

psstt.. aik?? pak itam cam tau tau je part cuti2 nie.. heh heh

ummi humaira berkata...

salam dinda Mas ..

semua yg bertandang kesini nmpknya teringin nk makan masakan Mas, apakata kali ni kita ramai2 buat perjumpaan kat Dengkil plak . sambil2 tu leh ler buat doa selamat versi warga PDKM sempena pindah rumah baru , he he he

terlioq ler , lapaq nih .

Wan Rusyaini Wan Mohd berkata...

Salam CM,

Amboi! nama si adobo tu je pun buatkan kita tak sabar2 nak rasa, tengok pulak si lemon tu, kecur ayaq liuq. Ni mesti dah buleh bukak restoran!

Lepas ni kalu ada gath sama-sama kita, mintak CM je lah jadi Cep.

Apahal pulak si adobo dok atas par hantaran tu?

tajnur berkata...

Salam!
Chicken Abodo? Selalunya org T`ganu bila cakap `bodo` tu maknanya `kosong` Jadi masakan ni hanya satu (A = satu)chicken kosong jelah. Saya belumlah cuba buat lagi tp dari segi teorinya, tidakkah bila kita peram selama 2-3 jam berlaku `plasmolisis` dimana air dlm chicken tu melecet2 keluar, mcm tembilai disalut gula! Sebab kalau buat tak jadi, malu saya nak suruh anak2 saya mkn nanti dia cerita pada kwn2 dan cikgu dia!

rezeki berkata...

salam

kak ngah, pak itamkan menteri yg menjaga cuti2 sekolah ni he he

psl pak itam hanya beroperasi pada hari sekolah je ngeh ngeh

jadi sekolah coti, pak itam pun cotilah he he he

オテモヤン berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
olive oyl berkata...

salam cm,

lama olive tak lawat blog cm...apa khbr cm,marwan dan dina???

wah cantik dan moistnya ayam adobo cm..pandai cikgu sejarah memasak..
cm,mak olivepun cikgu sejarah juga tapi dah pencen...

KAMATO berkata...

Kat mana adik CM tu kerja, nam dia handal betul masak western

Kak Sidah berkata...

Salam CM,

Sedap nyer ayam tu CM, akak nak cuba juga lah jamu anak2 kat rumah ni.TK beri resepi ni, akak masak kampung je tau CM.

CM berkata...

salam en rosli

rumah saya di pekan dengkil sahaja,jemputlah bertandang..menu baru jugak ni,baru belajar menu omputih

CM berkata...

salam

insyallah kalau dah rezeki teja tak kemana..

CM berkata...

salam ciklie

amboiii suka hati jerr beri nama kat ayamku ek!!!

atas par hantaran lg ayamku itu..

CM berkata...

salam my life

memng sedapp dik..

CM berkata...

salam ct

kalau teringin,cuba buat ikut resepi tu..

CM berkata...

salam afeez

untuk kamu apa sajer pun boleh hihihi,

CM berkata...

salam az

ciken adobo lah..ayam tu tak bodoh pun ..hehehe

CM berkata...

salam rezeki

bulan 2,3 mmg bulan cuti...cikgu ni mewahhh cuti..jadilah cikgu jugak pak itam...senang cuti hehehehe..

CM berkata...

salam shima

dah rasakan..dah sampai pun hajat tu..

CM berkata...

salam n elllo my sweetie

amacam red,ssudikah ko menekel adikku?,sedang mencari tu..

CM berkata...

salam kak shmi

try arr buat untuk family..hope depa suka..

CM berkata...

salam mamaju

hehehe,kakak bujang tu kan chef jugak..cheff mas,hahaha..chef cap ayam mama ju ooii..

CM berkata...

salam ainhanny

bab masak-memasak mmg cm sudi berkongsi..

CM berkata...

salam kak N

cuba jgn tak cuba kak N,beli twistter tropicana juice perapp ayam tu dgn rempah ratus yer..

CM berkata...

salam kak noor


ayam tu jd sangat sedapp bila dok atas dulang kelopak cinta tu,perrrghh seksi bangat..

aaah amru yg mengajar masak tu..

CM berkata...

salam kak umi

amvoiii dia dah buat cadangan,bolehh apa salah yer..

CM berkata...

salam wan

hehehe,pelik lakk ayam tu dok atas par,ayam tu mendoakan yg bujang segera kawin..

amboii cm jadi cep,cep wan dgn cep lie nk letak mana??

CM berkata...

salam tajnur

pembetulan bukan ciken abodo..ciken adobo resepi dr tgi friday...cuba arrr..

CM berkata...

salam pak itam

aduuh tak sangka lak cm kawan dgn menteri yg jaga cuti,i likeeeee..hehehe

CM berkata...

aiiik cina mana sesat nii..

CM berkata...

salam olive oyl


ye ker mak mu cikgu sejarah kirim salam yarrr..

CM berkata...

salam Kamato

adik saya pembantu chef di restoran makanan barat Tgi Friday di one utama damansara.

CM berkata...

salam kak shidah


sesekali cuba2 arr masak cara omputih mesti anak2 suka tu..

~red~ berkata...

Salam k.mas...

kalo k.mas bg green light,
ape slhnye. hehehe....

k.mas.. skrg nie sy down sgt...
ase nk nangis je...
sobs.. sobs...

sonata anak kancil berkata...

CM : saya nak C & P resepi yang sangat sedap ni!!! nak buat jugak nanti ( nanti arrr.....sape nak makan sampai sekor tu....) supaya tak terlepas resepi ni saya ambik tau...! TK

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today