yg sudi bersama cm....

Selasa, Januari 5

Hari Pertama..masuk sekolah..


Dina dah ready nk pi sekolah agama...

Aduuuh penat yer mama...janganlah tangkap gambar dina.malulahh..
hehehe mama kan blogger tegar nk masuk blog lah..

Alahaiii baiik yer anakku..dok diam,behave dlm kelas tu..
tengoklah meja dia tu???vandalisme tak mengenal usia..




hehehe kesian yer dia..
walaupun dah darjah satu dia hisap susu botol lagi..tak boleh nk stop,dalam cawan dia tak boleh nk feel katanya...tak pa lah susu penting untuk tumbuhbesar kanak-kanak,dalam botol tak per,tapi kalau 7 tahun masih hisap susu mak itu bahaya,hahaha...tu aksii sehari tak dapat minum susu.
..feel tahap gaban..



malam yer..belum pukul 9 dia dah tido ...penattt katanya..
ye larr budak sekolah tadika dah masuk darjah satu..


Hari ni 4 Januari 2010,anak bongsuku (bongsu setakat ni yer) menjejakkan kaki buat kali pertama di sekolah.hmm rasanya baru semalam melahirkanya.Sungguh padat jadual sorang kanak-kanak yer.Bangun seawal 6 pagi,bersarapan dan terus dikerah masuk ke kereta untuk dihantar ke sekolah,balik sekolah rendah transit dirumah pengasuh,mandi,lunch bersiap ke sekolah agama pulak.Pukul 5.30 balik sekolah,setengah jam sebelum pukul 6 mengaji Quran.Sampai rumah pukul 6.30 mandi dan makan.Lepas maghrib dan tak boleh angkat mata..my girl terus terlena sebelum pukul 8.30 mlm,mungkin hari pertama fizikalnya belum mampu lagi menampung kepadatan jadual hidup yg perlu dilalui oleh seorang kanak-kanak.

Mak jugak hari ni hari pertama mengajar,bertugas dah mula sejak sabtu.Mak dapat tugasan baru.mak tahun ni, Guru Kelas Tingkatan 5 Agro Teknologi 3,kerja-kerja guru kelas biasalah,kutip yuran,agih buku teks dan kebajikan pelajar,ni tugas biasa,yang tak biasa bila tahun ni CM jadi Guru Penasihat Pasukan Hoki(P) sekolah,alahai tak pernah seumur hidup CM main hoki,dan paling tak gemar tengok perlawanan hoki dengan kayu sebatang dok kejar bola,hisss tak minatnya,masa training dulu CM pengkhususan koko dalam sukan bola tampar dan di Setapak bertahun-tahun jadi guru penasihat bola tampar,bolehlah cm menampar,tapi bukan menampar bola,tapi menampar orang hehehe..

CM  jugak jadi guru jadual waktu,maksudnya bertugas membuat ganti@relief pada guru yg MC,Mesyuarat,Cuti rehat dan sebagainya.Tugas ni selalunya boleh mendatangkan kemarahan pada cikgu lain sebab bagi depa kerja lebih,kerja ni kena lapangkan hati lebihkan senyum,kena marahpun redha jer...cikgu-cikgu sekolah fahamlah kerja ni...

Pas tu CM jugak,guru buletin dan majalah sekolah,penilai karya bahasa melayu,hmmm yang ni CM suka..CM suka menulis dan membaca.

Pas tu yang paling teruja ialah CM guru kantin,aduuuh panel penilai kualiti makanan ,bestttt nyer,ala-ala Maria Tunku Sabri dalam Jalan-Jalan Cari Makan.Kalau makanan tak sedap report kat CM yarr,CM buat laporan.Guru Kantin sesuai dengan paberet yg suka makan,uwaaaaa makin kombang kah diriku ini...


Apapun selamat bersekolah untuk anak-anak my follower semua...pesan cikgu belajar rajin-rajin..
dan pada cikgu-cikgu selamat bertugas,amanah dan bertanggungjawab dengan tugas.
.insyaallah hidup berkat..i leib u alll,muaaaahhh...

34 ulasan:

SiNoMoSa berkata...

Salam CM,

Alamak terjadik ratu pecut le pullak kat umah CM nie hehe

Betullah kak, sy tgk anak2 sedara sy pun jadualnya padat, kesian pun ada hehe..kalo time bulan puasa lebih lagi la..

All d best kak dgn tanggungjwb & kpercayaan yang diberikan. Bola tampar? jom main hehe

manzlie berkata...

salam cikgu mas....

aduhh i like your words..:

1. Setakat nih bongsu yer..means ada lah tuh?
2. Jadi ala la Maria tunku sabri lak dia.."sudah gantuk di sororngkan bantal"hehehhe AWAS jagn bagi kembang tau
3.Penasihat sukan HOki..my peberet gak tuh..
4.Guru relief"yang nih memag saya tau sebab dulu masa sekolah saya lah tukang bawak buku reliver tuh abgi semua cikgu2 kena sain take over...heheheheh i like...

apa apa pun..Selamat Bertugas" INGAT tugas guru amat lah mulia di sisi Allah jua..ibadah jugak tuh..semoga cikgu sukses menghadapi kerenah anak murid tahun 2010 nih..

walsam

hajah zainab bt abdullah berkata...

salam mas,

mama ucapkan selamat bertugas kembali.
jangan dok risau dgn bebanan tugas yang berderet tu...nanti stress pulak!

dah besar dina tu..nasib baik nyusu botol, kalau nyusu badan...alamak!!

insan pendidik berkata...

salam CM,

Anak IP yang nombor pun mula persekolahan tahun ni. Biase la CM diberinya macam2 tugas. Ade yang suke ade yang tak suke. Tapi demi tanggung jawab tu kite kene la tunaikan. Selamat ngajar semula CM moga jadi guru sejarah yang best hehe

rezeki berkata...

salam cm

selamat memasuki alam persekolahan buat dina dan maknya juga he he he

byk betul dapat tugasan tahun ni, tapi apa nak buat , itulah hakikat dan realiti guru hari ini.buat sehabis baik dan seberapa daya, insyallah ganjarannya dari Allah amat besar

buku rekod mengajar dh buat belum he he he

umiazuddin berkata...

Salaam CM,

Kepada Dina, selamat menempuh alam persekolahan...suatu pengalaman paling indah yang bakal Dina kenang sepanjang hayat :)

Kepada mama Dina, selamat mendidik anak bangsa...beratnya tanggungjawab cikgu... besar cabarannya, maka besarlah juga pahalanya, insyaAllah. All the best to you!

VpeaceV

Asnija berkata...

Salam CM,
Waa...guru kantin...tahun ni azammu akan hancus lagi nampaknya....biar akak sorang yang slim...wakakak...
Pas tu...guru hoki...sedang mengimaginasikan dirimu lari dengan kayu hoki...orang leret kayu hoki...tapi dalam batangan akak nampak Mas berlari dengan kayu hoki ke atas mengejar budak-budak keliling padang...mak aiii...garang nya cikgu...
Dan tugas paling best, cikgu jaga jadual....sonang la...mereliefkan orang je kerja nye....ehhh....bila cikgu pulak nak jadi cikgu relief ni..."cikgu nak cari cikgu relief...tak boleh le relief kan orang..." jangan mengelat tau...tugas-tugas tu sumenyer tugas-tugas nakal....akak pun ada pengalaman....tahu doh....

ps: tugas paling akak tak boleh lupa ialah bila akak kena jadi guru lompat jauh....cuba bayangkan camana akak mendemonstrasi cara-cara lompat jauh kat bebudak...gegar satu padang...dengan bangunan sekolah sekali...guru besar ingat gempabumi melanda malaysia buat pertama kali....

afeezz berkata...

salam kanda : apa! kanda jadi guru kantin? habis lah kantin tu....

mama ju, berkata...

Salam cikgu mas.

Selamat menjalankan tugas.Terimalah dengan penuh kerelaan dan kesabaran..cikgu ,satu tugas yg paling mulia..mendidik anak bangsa menjadi manusia!

Che' Pit berkata...

hmm bola tampar yer?

jom main.. hmm syima pun main bola tampar gak? hehehe.. lama x main.. last masa kejohanan sukan kementerian bulan 8 aritu, wakil maktab, ngeh ngeh ngeh..

||alis|| berkata...

selamat mengajar kembali cm..

alalala, bukan takat budak tadika baru masuk skol jer yg tido sebelum 9mlm..

orang yg baru masuk kijer nih pon, 9mlm dah ZZzzz depan tiwiii... :)

ummi humaira berkata...

salam CM...
anak akak yg 6 dg n 7 thn tu pun masih di sogok dgn botol lg nk tido n bangun tido , diorang n umminya hentikan tp abahnya lak tak kasi henti dulu , bagi cepat diorang minum , kalu guna cawan ,minum main2

blueCITY berkata...

salam

selamat masuk sekolah ya mak budak
ekekkekek

maiyah berkata...

dina minum susu ke.. ank sy fizi tak lopeh punting kek mulot

Ayah Zain berkata...

Salam CM,

Kalau CL, komen bebanyak, afeez pulak macam biasa ayat dia tu ganazzzz,

tp az nak komen satu jer.

pada 3 Jan 2010, tengok berita pasal budak2 masuk drjah 1 kat Kedah tiba-tiba az tertanya pada mrszain, "yang, yang, agak-agak tahun2 moden ni ada lagi tak budak darjah satu masih hisap botol lagi", mrszain kata, "tak ada kot".

Ternyata salah, rupanya masih ada lagi yang hisap botol yerrr. hehehhe

Dr Chenta berkata...

salam CM,
seronok juga jadi cikgu kan, moga CM terus cemerlang dlm kerjaya dan kehidupan....

anak saya yg bongsu dah naik tahun 3, perempuan jugak!

CM berkata...

Salam shima

kak mas dah tak boleh main bolatampar dah,berat serba serbi,dah tak boleh lompat,sekarang ni main tepuk tampar jer dik..
shima main dgn pyjarl arr..ajak hanis sekali k.mas jd referee,tiup wisel..

CM berkata...

salam ciklie..

1. Doakan yer,kalau ada cikgu habaq..
2.ooi bukan mengantuk disorong bantal ciklie ooi diberi selimut ditepuk2 lagi hehehe..mcm tahu jer dia ni..
3.wahh CL boleh main hoki ker??boleh ajar tak?
4.Mesti masa sekolah dulu cikgu2 sayang,sebab budak2 yg bawak buku relif ni rajin dan budak2 baik,mesti CL masa sekolah comelkan..

tq CL selamat bertugas jugak untuk CL tak lama lagi..

CM berkata...

salam mama zainab

terimakasih,mas ni jenis banyak senyum,pasal kerja lmbt nk datang stress,bukan sgt serius selalu buat kerja hepi-hepi jer..

aah kalau dia masih hisap susu badan mak,mati loor..hehehe..

CM berkata...

salam IP

wahh jeles dgn IP berehat dua tahun,muda semula lah yer,bila jadi student balik..all the best IP...habis belajar nanti,boleh mengajar semula atau nanti jd pegawai beso..insyaallah

CM berkata...

Salam cik rezeki.

mekasih yer..tapi orang kata masuk hutan pun kena ada buku rekod,berniaga pun kena tulis buku rekod,objektif,refeleksi mesti sampaikan..

buku rekod mengajar belum buat lg,pengetua bg masa sampai 15 januari hantar yg lengkap..

CM berkata...

salam umiazudin

terimakasih dah,itu menjadi punca rezeki saya,moga ia juga menjadi ibadah saya untuk bekal hari kemudian..insyaallah..

CM berkata...

Salam kak nija..

ye larr kak,hancusss azamku,bila dilantik sebagai AJK Kantin sekolah,link baik punya dengan penguasaha kantin ni,mesti selalu ada dikantin,aduuuh azam tinggal azam jer lah..


hehehe,terbayang jugak saya ni dok mengejar budak dgn kayu hoki..

kalau sayalah jd tunjukk demontrasi lompat jauh mahu yer berlubang lekuk besar tanah tempat saya lomnpat tu,hehehe,lompat atas katil pun dah tak mampu kak,lompat katak boleh lagi tak??

ye larr cikgu buat relief boleh cengkelat arrr...sikit notiii..

CM berkata...

salam afeez

awat pulak habis kantin tu? huraikan penyataan tu..mengata akak ni!!menci tauu..

CM berkata...

salam mamaju

terimakasih kak ju,insyallah amanah diberi dilaksanakan sebaik mungkin..

CM berkata...

salam pyjarl

kalau cm lawan bola tampar dgn ko dik,conformmmm ko kalah..bukan kalah main ,ko kalah sebab sakit perut ko gelak..hehe

CM berkata...

salam alis

tahniah dah mula keja,cm balik melaka alis boleh melanja..all the best yarr,,

CM berkata...

salam kak umi

ye payah nk pisah kan dina dgn botol,minum dgn cawan dia muntahkan balik..

S berkata...

salam CM,

satu agihan tugasan yang seimbang.

pasal dina tu, malulah dia sbb satu dunia tahu dia masih minum susu pakai botol.

sian dina..... apalah mama ni.

shami2 berkata...

Salam CM...

Selamat bertugas semula heehehhe

Wah Dina...itulah permulaan hidupmu nak...semoga berjaya ..hendaknya

CM berkata...

salam maiyah

fizi pun dah besar jugak kan!!!

Imran Paris berkata...

CM...saya sebenarnya dah baca n3 ni smlm lg, tapi tak terkomen sbb tergigil2 gelak berdua dgn my wife dgn coretan CM....giler lawak.

1. Siannya Dina...tentu penat mengejar ilmu, insyaAllah berkat segalanya.

2. CM jd guru hoki...kekekeke, mcmanalah gayanya ye...tgh imagine ni...kekekeke. Masa di sekolah rendah dulu, saya pemain hoki sekolah hinggalah ke peringkat wilayah. Dahlah rupa ala2 bai susu, semua ingat saya ni keturunan Singh...lawak kalau ingat zaman2 tu. Pernah sekali pihak lawan bertanya "eh...awak benggali...kenapa tak pakai turban" TERBELIAK mata saya....cukup2 saya belasah team tu. Err...CM...terror menampar rupanya :-)

3. Relief teacher....ok what, buat kerja lebih, pahala lebih...pekakkan je telinga dgn komen2 tu CM.

4. Cikgu kantin...wkakakaka. Habislah kantin tu...kejap2 klon Maria Tunku Sabri dtg menyerang juadah....hehehe

CM...saya gurau je tau, tp yg ni serius...jaga diet, insyaAllah mudahlah lekat...taklah Dina jd anak bongsu :D

tumpang lalu....Datin...WHAT...guru lompat jauh....WKAKAKAKA...m speechless :-\

~red~ berkata...

selamat bertugas kak mas :)

My Life berkata...

salam

dear cikgu

selamat berhujung minggu cikgu.. tentu sibuk menjelang majlis esok..
semoga dipermudahkan segalanya.. insyaallah

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today