yg sudi bersama cm....

Rabu, Disember 15

menumbuk dan terus menumbuk....

Masa muda remaja saya memang `liat` nak di dapur,
Tambah lg saya belajar di asrama ,lagilah jarang ke dapur.
Bila cuti sampai masa memasak jer,
,saya mula pegang buku... study lah kononnya,
Bila dah pegang buku mak saya slow sikit bebelannya,,,tapi  bebel tetap bebel .
Untuk cool kn makcik tu saya mesti janji camni...

"Ok makkk,,mak masak dulu nanti oghangg tolong tumbuk sambal belacan,,"

hehehe mak pasti senyap,
sebab dia memang tak berapa gemar menumbuk,
,tapi abah suka ada sambal,,,akhirnya sampai nak kawin saya hanya reti wat sambal belacan,
,huhuhu tu lahh balasannya..
.dan bertambah malang bila dapat suami yg tak berapa berani makan sambal belacan ,kalau makan merah telinga dia,,,fuuuh pedas tak main,,,terperamlah skill wat sambalku

hari ni saya nak share cara membuat sambal belacan kuini,,ahakkss
pada anak2 dara sapa tak reti tak dibenarkan kawin hihihihihi





bahan-bahanya : 10 biji cili merah,7 biji cili padi (kalau suka),,cili merah +padi tu mak saya tanam
2 biji buah kuini
5cm belacan,,,bakar dulu tauu
garam
hehehehe senangnyarrrr



lesung batu kena ada.....fuuuhh comel berkarahh lesung batu makku ni...
berpuluh tahun dah ni...
lg satu alas dgn kain bontot lesung tu,,,kalau tak satu kampung dengau anda menumbuk..
nanti makku cakappp,,,oooi anak dara menumbuk satu kg dengauu,,lariiii org nak meminangg,,
nanti ku jawab,,,,"Elehhhh org tak heran mamat kt kampung nii...kita nak kawin orang jauhh,,"chewahh menjawab,,kikikikiiki

mulalah tumbuk dengan gigih,,,sambil menyanyi lagu Siti Nurhaliza,Fauziah Latif ,Maria Carey,Celion Dion
hehehehe,,,habiss semua lagu tu mesti dah hancur lada tuu..
nanti makku cakap lagi....menyanyiiii lah dapat laki orang tua baru tahuuu...
hmmm patutlah Siti Nurhaliza dapat Datok K yerr agaknya dia suka menyanyi kt dapur
issssh khurafat semua tu...jodoh pertemuan di tangan tuhan...

masukkan garam dan belacan,,,teruskan menumbukk sambil sambung menyanyii
sekarang dah tak takut menyanyi dah,,,dah kawin pun dapat yg muda remaja lagi kikikikik..
oppps...berzikir dan berselawat lah ,,,tetiba teringat ajaran dan pesanan best fren cm yg gemar memasak tu
cam tu kita tukar lagu Maher Zain...Baraka Allah...


Masukkan hirisan buah kuini yg semerbak tuu,,nyumm,nyum
1/3 lg dah pun cm telan masa menumbuk kikikikikk,,burukk tul peragaiiii...

hahhh dah jadi ,,,kasar lah sikit memang mak pesan gini 
sebab abahku suka hirisan mangga tu kelihatan kasar dan terasa..




hahh dah siapp tu semua lauk cm yg masak
pas kawin ,cm terpaksalah `menyuka`kan diri masuk dapur 
dan belajar memasak
sekarang ni bolehlah sikit-sikit...
Menu : Ketam masak lemak,Ikan parang asam pedas,Kangkung goreng belacan dan sambal kuini..

Silakaaann ...dtg Umbai Melaka CM jamu camni yerrr....


12 ulasan:

Rozali berkata...

Assalamualaikum CM

tertelan ayer liur niii

tak patut betul..
puasa2 ni dia tunjuk lauk pulak...
he he

berbuka nanti nak suruh isteri buat sambal resepi cm......

Wassalam

Kak Sidah berkata...

Salam CM,

Sedap tu sambal belacan kuinin...ada juga keistemewaan cm kan..sambal belacan..

PINATBATE berkata...

Sabar jer lah..

SiNoMoSa berkata...

Salam Kak Mas,

Alahai..sabar je ler arini akak publish entry nie hehe..

manzlie berkata...

salam Sari Makkah



fuhhhh......sambal belacan.....



waslaam

Umi Azuddin berkata...

Salaam CM,

perrghh... mengancam betui menu cm nih.
Menu kakchiq hari ni pun ada sambal kuinin...(tapi mak yang tumbuk..opss) besh! besh! :)

pssstt... punyala mengancam sambal CM, sampai orang Makkah pun dah tukar pakai sari!! ekeke...jangan mare ye CL, melawak ja nooo.. ;)

SiNoMoSa berkata...

hehe Kak Chiq bab2 salah eja cepat je tangkap ekeke..sesekali CL nak salam2 pakai Sari pe salahnya ooppss..sori CL, sy gurau gak hehe

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam cm,

amboooiii...meleleh air liur nihh...syabas cm!!

ummu_hanis berkata...

salam acik,
huhuhu. kite tak leh makan kuini.

afeezz berkata...

salam cm : nnt sy datang melaka mesti kene singgah klu dihidangkan camni... bole?

rezeki berkata...

salam cm

teringat masa kekecik dulu, abah kata kalau mulut jahat, cabaikan hehehe

Ummufaiz berkata...

salam cikgu,

meleleh ayaiq liuq basiku...
Dolu2 saya rajin ke dapur, tp mak pulak tak kasik...dia tak suka org tolong sb dia nk cepat & ringkas. Asal nak nolong je mak suruh gi baca buku. Kalau degil jugak, dia suruh saya masak sorang2...akibatnya sampai dh tua saya x reti menolong mak kat dapur & saya pun suka masak sorang2.

datang menjengukku

Dian Sastro

di saat waktu berhenti...
kosong dimensi membutakan mata,
memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa
saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka*
sadarku akan hadirmu,
mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri

WHEN I NEED YOU, I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....

WHEN I NEED YOU,  I JUST CLOSE MY EYES AND I WITH YOU....
AND ALL THAT I SO WANT TO GIVE YOU,ITS ONLY A HEARTBEAT AWAY..........I LOVE YOU...

Doaku dalam hidup yang sementara..

Doaku dalam hidup yang sementara..
Ya Rabbi..izinkan aku menjadi...seperti pepohon rendang yang memayungi insan sekelilingku dengan cinta dan kasih sayang yang bersulam redhaMu..sampai masa pohon ini akan kering dan mati namun tersenyum puas tika dirinya menyembah bumi..

Life must go on........

Life must go on........
When u need a shoulder to cry on..i ll be there....

PERSAHABATAN ITU KEKUATAN...

Just for Today